23948sdkhjf

Værksteder snyder med NOx-filter

Den såkaldte 'chiptuning' af dieselbiler giver ganske vist flere hestekræfter, men er meget skadelig for miljøet - og så er det desuden ulovligt
Over hele landet tilbyder specialværksteder at udføre ulovlige ændringer af dieselbilers motorer, der sparer ejerne for dyre værkstedsregninger. Synshallerne kan ikke opdage snyderiet og udledning af den NOx, som er en væsentlig del af den luftforurening, dieselbiler udsteder.

Der er derfor frit spil, når et antal danske mekanikere tilbyder ejerne af dieselbiler at bypasse bilens system til rensning af de sundhedsskadelige NOx-gasser, fremfor en reparation i 15.000 kroners klassen, når systemet volder problemer, skriver Ingeniøren.

Hos Chip-it tilbyder de at lukke dieselbilers EGR-ventil for 1.499 kr. EGR ventilen er den enhed i motoren, der skal sikre, at bilens NOx forurening reduceres. Når der lukkes for ventilen, reduceres udledningen af de farlige NOx-gasser ikke længere. Til gengæld kører motoren bedre, og ejeren slipper for en stor værkstedsregning til udskiftning og rensning af NOx-systemet.

- Med en lukning af din EGR ventil optimerer vi din motorstyring, så ventilen ikke længere ødelægger køreglæden. Man vil opleve en helt anden bil med et meget mere jævnt træk og en bedre reaktion på gassen, skriver Chip-it på deres hjemmeside.

Manøvren, hvor EGR-ventilen lukkes kaldes i fagsprog for ERGMODE eller EGR-off.

EGR ventilen sender en del af bilens udstødningsgas retur via indsugningen og reducerer herved den totale udledning af NOx-gasser. Problemet med reduktion af NOx-gasser via EGR-ventilen er, at både ventil og indsugningssystem med tiden soder til og i værste tilfælde går i stykker. Regningen for udskiftning af EGR-ventil og rensning af indsugningssystem koster ifølge værkstederne op imod 15.000 kroner. Derfor vil en lukning af EGR-ventilen til små 1.500 kroner være fristende for bilejerne.

- Vi oplever tilsodning af EGR-ventiler på dieselbiler, der ikke har kørt mere end 25.000 kilometer, siger Mikkel Amdy fra firmaet Stage3, som specialiserer sig i chiptuning af biler, til Ingeniøren.

Når der lukkes for EGR-ventilen udfører motoren ikke længere nogen reduktion af NOx-gasser og forurener derfor langt mere end det tilladte.

På Transport og Byggeministeriets hjemmeside kan man læse at: 'En kontrol ved syn kan ikke afsløre manipulation med motorstyringen'

En simpel søgning på nettet afslører, at der findes mekanikere i hver en afkrog af landet, der tilbyder den såkaldte “chiptuning” af din bil til priser fra 1.500 kr.

Ingeniøren har været i kontakt med flere værksteder, der tilbyder at udfører EGRMOD på brugte dieselbiler. Ingen af dem ønsker dog at stå frem i en artikel om emnet.
Læs mere om: NOx
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.107