DSV udvider nybygget terminal i Hedehusene
Blot et år efter logistikvirksomheden DSV har indviet et helt nyt hovedkvarter med tilhørende 12.000 m2 terminal, skal der bygges til igen
3
Billeder
DSVs byggeri i Hedehusene skal udvides med 10.000 m2. Entreprenøren er den Nordjyske koncern DS Flexhal, der også står bag flere af DSVs andre logistikbyggerier i Danmark og Sverige.
- Når over 1000 forskellige kunder eksempelvis får bare lidt mere at lave, så får vi med det samme også mere at lave. Samtidig har vi formået at være lidt mere aggressive på salg, end vi plejer at være, og det har givet en god tilgang af kunder og dermed behov for mere plads, forklarer Brian Winther Almind.
Totalentreprenøren bag det nye byggeri er den nordjyske entreprenørvirksomhed DS Flexhal, som også har stået bag adskillige andre DSV-byggerier.
- Logistikbranchen er meget dynamisk, og det stiller krav om, at byggerierne er fleksible og kan tilpasses, hvis behovet ændrer sig. Virksomhederne kan aldrig vide specifikt, hvad de skal bruge af plads. Derfor blev der faktisk taget højde for udvidelsesmuligheden, allerede da vi byggede den eksisterende terminalbygning for DSV, siger Kai Rørbæk, der er direktør i DS Flexhal.
I alt skal der tilbygges en 10.000 m2 stor ny terminal, der dels skal rumme et distributionscenter, og dels et lager til gods med længere liggetid.
Ifølge Kai Rørbæk er der sket en udvikling og forædling i måden, man håndterer gods på, så der nu stilles større krav til, at logistikken i og omkring bygningen skal være rationel og effektiv. Det har fået mange til at bygge nyt inden for logistiksegmentet.
- I dag kigger branchen utroligt meget på effektivitet i driften, og den kan ikke altid tilvejebringes i bygninger med 15-20 år på bagen. Derudover er der også en energimæssig gevinst ved at bygge nyt, som blandt andet skyldes myndighedernes krav. Krav, som hele tiden skærpes, siger han.