Lastbiler med solceller
Dansk lastbil-forsøg med solceller, der leverer energi til elektronikken.
Forsøget er faldet så godt ud, at det nu udvides til endnu to biler, skriver Ingeniøren.
- Kombinationen af solceller og lastbiler har et enormt potentiale, siger direktør Poul Bruun fra Innovationscentret for Logistik og Transport (ILT), der står bag forsøget.
- De første forsøg har været med lastbiler, der transporterer vindmøller. De holder meget stille, mens der læsses af og på. Resultaterne er indtil videre meget positive med denne type transport. Nu vil vi se, om der er lige så god gevinst, når lastbilen kører hele tiden, siger han til bladet.
To lastbiler fra transportvirksomheden Contino bliver nu monteret med solceller på førerhuset. Den ene lastbil udstyres med to paneler med i alt 130 watt, mens den anden testbil får tre paneler og opnår 195 watt.
Panelerne limes på lastbilen, og kanterne dækkes til, så vind og bilvaskens børster ikke laver skade.
I starten af næste år forventer Poul Bruun at have et klart indtryk af, hvor meget energi solcellerne kan levere og dermed supplere lastbilens generator med.
- Hvis testen er positiv, er der mange flere flader på lastbilerne, der kan udnyttes til solenergi, siger direktøren.
- Det kan for eksempel være på taget af anhængeren, som har brug for strøm til kølemaskine, ventilation og pumper. Solenergi har enormt potentiale, og det er også vigtigt, at transportsektoren følger med, slutter Poul Bruun.
Fakta
Innovation og solenergi kan sagtens spille sammen og give værdi til såvel miljøet som virksomhedens økonomi. Bag forsøget med solceller på førerhuset står ILT, Frank Nørager, Contino Transport, MAN Truck & Bus Danmark og UnatSolar.
Innovation og solenergi kan sagtens spille sammen og give værdi til såvel miljøet som virksomhedens økonomi. Bag forsøget med solceller på førerhuset står ILT, Frank Nørager, Contino Transport, MAN Truck & Bus Danmark og UnatSolar.