23948sdkhjf

Kun få vindmølletransporter på E45

Gennemsnitligt kører 8-10 transporter på strækningen i døgnet, oplyser adm. direktør Jan Hylleberg, der kritiserer TV2 Østjylland for indslag om særtransporter og kø på E45
Blandt både trafikanter og politikere er det velkendt, at trafikken særligt i myldretiden ruller langsomt på E45 Østjyske motorvej. Over en årrække har flere billister valgt ruten til, og senest har transportminister Hans Christian Schmidt i et brev til borgmesteren i Horsens oplyst, at regeringen vil se på en udvidelse af motorvejen.

Tilbage hos Vindmølleindustriens adm. direktør vækker det derfor undring, at TV2 mod bedre vidende oplyser, at det særligt er vindmølletransporter, der gør, at der dannes kø.

- Vindmøllebranchens toneangivende producenter kører gennemsnitligt vinger med særtransporter 8-10 gange i døgnet, og dermed er vores fodaftryk på strækningen meget lille. Dertil kommer at vores transporter som udgangspunkt ikke kører i myldretiden. Derfor er Vejdirektoratet sammen med Vindmølleindustrien og flere andre også klar over, at en løsning på udfordringen med kødannelse skal findes på tværs af alle de industrier, der benytter strækningen. Dette fremgår ikke klart, af indslaget, siger Jan Hylleberg.

Hensyn og bred løsning

I indslaget oplyses, at Vejdirektoratet arbejder på at finde en løsning sådan, at spærretider på strækningen kan undgås, og at dette gøres af hensyn til vindmøllebranchen. Dette er ikke tilfældet. Siden foråret har en bred arbejdsgruppe under Vejdirektoratet med centrale aktører fra bl.a. ITD, DTL, Vindmølleindustrien og Dansk Kran Forening arbejdet på at finde løsninger, sådan at spærretider ikke bliver aktuelle.

- Ambitionen om at undgå spærretider på E45 deles af alle brancher, der benytter den del af vejnettet. Særligt byggebranchens kraner og tunge entreprenørmaskiner ville blive hårdt ramt, hvis der kom spærretider, og derfor er det til alles bedste, at der kommer en alternativ løsning. I Vindmølleindustrien arbejder vi fortsat på, at vindmølletransporter så vidt muligt skal køre uden for myldretiden, pointerer Jan Hylleberg.

Kilde: Vindmølleindustrien

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094