Frankrig må – Danmark må ikke
Mens Frankrig slår hårdt ned på ulovlig cabotagekørsel, bruger Danmark listesøm. Alligevel trækkes Danmark i retten af EU.
Sådan siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til at EU nu trækker Danmark i retten for måden cabotage fortolkes på.
- Danske ministre og embedsfolk har brugt mange kræfter på at gøre EU-Kommissionen opmærksom på, at cabotagereglerne minder om "kejserens nye klæder". Derfor er Danmark blevet pillet ud som den frække dreng i klassen og skal trækkes igennem et tungt og besværligt forløb ved EU-domstolen, så man kan lære det. Der er tydeligvis ikke den store lyst til at tage fat i Frankrig, selv om det var oplagt.
- Bødeniveauet for overtrædelse af cabotage-reglerne i Frankrig er tre gange større end i for eksempel Danmark, siger Erik Østergaard og henviser til de tal, som Trafikministeriet har offentliggjort.
I Frankrig er bøden 15.000 euro. Det svarer til cirka 112.500 kroner, hvis man bliver snuppet i at udføre ulovlig cabotagekørsel. I Danmark koster det 35.000 kroner. Til sammenligning er bødeniveauet i Sverige på 40.000 svenske kroner og i Tyskland er den 2.500 euro (cirka 19.000 kroner).
- I stedet for at lægge sag an, burde EU-Kommissionen se at komme i gang med at få lavet cabotage-reglerne på en måde, som understøtter fair konkurrence og forhindrer forskellige nationale fortolkninger, siger Erik Østergaard.
Han appellerer kraftigt til regeringen om ikke at lade sig intimidere af EU:
- Lad os tage den retssag! Selv hvis Danmark taber, så har vi vundet en årrække med en mere rimelig praksis. Og forhåbentlig er urimelighederne blevet adresseret politisk i mellemtiden, da Kommissionen jo har varslet et udspil.
Artiklen er en del af temaet Debat.