DTL-boss på charmeoffensiv i Polen
Polske vognmænd bakker nu også op om den nordiske kurs over for social dumping og ulovlig cabotage.
Efter et møde i den polske hovedstad i onsdags kunne NLA og ZMPD udsende en fælles erklæring, hvori de opfordrer EU-Kommissionen til at arbejde for klare spilleregler på transport- og arbejdsmarkedet i EU.
- Polakkerne ønsker heller ikke et marked fyldt med gråzoner og uklare tilstande, siger DTL-bossen Erik Østergaard, der også er formand for den nordiske lobbyorganisation NLA.
- EU udsteder en umådelige mængde af love og regler, der er for komplicerede og giver juridiske smuthuller for dem, der vil udnytte situationen. Vi ønsker fair konkurrence på ens betingelser. Det er også et grundlæggende ønske hos de østeuropæiske vognmænd, ligesom det også er det for de vestlige.
- Det er klart, at der på visse punkter er divergerende holdninger mellem øst og vest; men vores møde i Warszawa mødet viste også, at vi på flere punkter er enige. Vi er enige om, at wild-west tilstandene skal bremses, og at de tekniske løsninger skal have større opmærksomhed.
- Danske og polske vognmænd oplever en hverdag, hvor EU-reglerne, som de er i dag, ikke kan håndteres af dem, der ønsker at konkurrere på fair og lige vilkår. Nu må EU arbejde på at gøre erhvervets rammebetingelser mere operationelle og konstruktive.