Vinterdæk handler om mobilitet
Vinterdækkene er ikke bare til for sikkerhed - de rigtige dæk er nemlig også afgørende for, at trafikken kan afvikles glidende
- Vinterdæk handler ikke kun at om køre sikkert og undgå uheld. Det drejer sig også om at være mobil, så man ikke spilder tid ved at sidde fast i sneen eller ikke kan komme af sted ved grønt lys, fordi vejen er tiliset, siger formanden for Dækimportørforeningen Kenneth Saust.
Han peger på, at regeringens lovprogram beskæftiger sig med mobilitet på trafikområdet.
- Regeringen vil hæve hastighedsgrænserne for campingbiler og biler med campingvogne samt andre påhængskøretøjer. Det sker for at øge mobiliteten og sikre en glidende trafikafvikling, men omvendt er det til gene for mobiliteten, at en moderne bil kan få lov at sinke trafikken, fordi den kører på sommerdæk på glatte veje, vurderer Kenneth Saust.
Han mener, at hvis man vil kunne køre ud hver dag med sin bil i vinterperioden, så går der ingen vej uden om et sæt gode vinterdæk med forsvarlig mønsterdybde.
- Ikke blot bliver kørslen mere sikker, man har også en meget bedre chance for at komme frem til tiden, og man undgår at sidde fast og at sinke andre trafikanter, fastslår Kenneth Saust.
Dækimportørforeningen advarer som sædvanlig bilisterne mod lavprisvinterdæk af tvivlsom herkomst og anbefaler i stedet, at man orienterer sig gennem dæktest som for eksempel FDM's nye store test af 32 vinterdæk eller andre dæktest fra europæiske automobilorganisationer.
Vinteren rammer også varebiler
Nye afprøvninger viser at der gælder nøjagtig de samme sandheder for varebildæk som for personbildæk: Sommerdæk er bedst om sommeren, og vinterdæk er bedst om vinteren.
Det er resultatet af en afprøvning foretaget på FDM Sjællandsringen tidligere på året. Forskellige dæktyper blev afprøvet på tre identiske varebiler under identiske forhold, og konklusionen var klar: Det er friktionen, der afgør, hvilke dæk der klarer sig bedst. Under sommerlige forhold med høj friktion er sommerdæk bedst, under vinterlige forhold med lav friktion er vinterdæk bedst.
Kilde: FDM
Nye afprøvninger viser at der gælder nøjagtig de samme sandheder for varebildæk som for personbildæk: Sommerdæk er bedst om sommeren, og vinterdæk er bedst om vinteren.
Det er resultatet af en afprøvning foretaget på FDM Sjællandsringen tidligere på året. Forskellige dæktyper blev afprøvet på tre identiske varebiler under identiske forhold, og konklusionen var klar: Det er friktionen, der afgør, hvilke dæk der klarer sig bedst. Under sommerlige forhold med høj friktion er sommerdæk bedst, under vinterlige forhold med lav friktion er vinterdæk bedst.
Kilde: FDM