Letvægtscontainer sparer diesel
Jøni i Aabybro får ros fra Trafikstyrelsen for letvætscontainer udviklet til DAKA.
Containeren er med stor succes blevet brugt dagligt af virksomheden DAKA i en forsøgsperiode henover efteråret 2014.
- Letvægtscontaineren er et godt eksempel på, at produktudvikling og nytænkning er vigtige skridt i retning af en grønnere transport, lyder det fra Janni Torp Kjærgaard, der er kontorchef i Center for biler og grøn transport i Trafik- og Byggestyrelsen.
- Med brug af to letvægtscontainere i stedet for normale containere bliver den samlede vægtbesparelse 500 kg for et vogntog med lastbil og påhængsvogn. Denne vægtreduktion betyder, at det pågældende transportfirma dermed kan fylde 500 kg varer ekstra på vogntoget. I Dakas tilfælde svarer det til, at der kan fyldes 4-5 procent ekstra varer på hvert vogntog, hvilket betyder, at 1 ud af 20 biler vil kunne undværes.
Hos Jøni forventer direktør Jan Villadsen generelt stor interesse for letvægtsopbygninger.
- Vi oplever i stigende grad, at vores kunder har fokus på brændstofbesparelser. Derfor er vi glade for, at vi nu kan tilbyde en container, der har smidt ganske mange kg sammenlignet med standardmodellen. Vores vurdering er, at mange virksomheder vil kunne spare betydelige summer på driften, hvis de vælger letvægtscontainere næste gang. Vi forsøger altid at reducere vægten på vores produkter og vi fik i projektet mulighed for at afprøve nye svejsemetoder samt ændringer i bearbejdning af stålplader.
Jønis projekt blev iværksat i 2013 med tilskud fra "pulje til forsøg med energieffektive transportløsninger".
Rettelse - 2/11/15 kl. 9
Vi har tidligere i artiklen skrevet, at Jøni holder til i Aabenraa. Dette er selvfølgelig ikke tilfældet.
Jøni hører hjemme i Aabybro, som altså er i den anden ende af landet.
Vi beklager. Fejlen er nu rettet.
- Redaktionen, Transportmagasinet
Vi har tidligere i artiklen skrevet, at Jøni holder til i Aabenraa. Dette er selvfølgelig ikke tilfældet.
Jøni hører hjemme i Aabybro, som altså er i den anden ende af landet.
Vi beklager. Fejlen er nu rettet.
- Redaktionen, Transportmagasinet