Er sort det nye grønt?
Regeringen skrotter køreplanen for grøn transport - men den grønne udvikling vil fortsætte
Årsagen forklarer tidligere transportminister Magnus Heunike ind:
- Det er svært at finde løsninger, som ikke samtidig belaster den enkeltes privatøkonomi eller virksomhedernes økonomi.
Derfor ligger en række initiativer også både på europæisk plan og i den teknologiske udvikling.
Men kan vi ikke bare satse på grøn økonomi i stedet for al den transport? I 2014 omsatte transportbranchen for ca. 361 mia. kr., og 133.000 mennesker gik på arbejde for at flytte varer og personer fra A til B. Der skal i øvrigt også masser af transport til at bygge vindmøller eller få biomasse ind over kajkanten og videre ud til kraftvarmeværker.
Transport er ikke så sort, heller ikke hvis man vil være grøn. Køretøjerne er mere energieffektive, de kører længere på literen og modulvogntog og højere totalvægte har bidraget til mere energieffektiv lastbilstransport. Vi blander biobrændstof i almindelige benzin og diesel, alternative drivmidler som gas og el anvendes i den kollektive transport og i renovationskørsel. Men der er ikke noget formål i at være grøn uden sorte tal på bundlinjen.
DI Transport var selv blandt dem, der efterlyste en køreplan for grøn omstilling fremmod 2050. Vi vidste, at det ikke var nemt, når vi også skal bevare mobilitet, arbejdspladser og konkurrenceevne. Vores erfaringer fra deltagelse i arbejdet har vist, at vi langsomt er i gang med den grønne omstilling af transportbranchen. Den udvikling vil fortsætte, også uden en køreplan. Så måske er det ikke så sort alligevel.
Kilde: DI Transport
Artiklen er en del af temaet Debat.