23948sdkhjf

TEST: VW vinder Mester Tidendes biltest

SE VIDEO: Testkørerne i Mester Tidendes gruppetest har en forkærlighed for enkle og robuste varebiler – så VW’s nye Transporter løb med sejren foran Ford Transit, Mercedes-Benz Vito og Opel Vivaro
Ikke så meget tingel-tangel. Bare der er det udstyr, der skal være. Sådan mente hovedparten af juryen bag Mester Tidendes gruppetest, da de valgte den nye VW Transporter med betegnelsen T6 som vinder af testen, som foregik en dag fra morgen til aften i det kuperede terræn på Midtsjælland mellem Roskilde og Ringsted.



Bilen er også kandidat til titlen Van of the Year 2016 – årets varebil i Europa, som afsløres på transportmessen ”Solutrans” i Lyon midt i november.

Mester Tidendes mesterskab i 1-tons klassen er i hvert fald hjemme – med 258 point, seks point mere end Danmarks mest solgte varebil, Ford Transit. Ved vores store gruppetest i november i fjor vandt den tidligere T5-udgave af Transporter også testen. Selv om den dengang var feltets ældste deltager.


TESTRESULTAT
1: VW Transporter 258 point
2: Ford Transit 252 point
3: Mercedes-Benz 249 point
3: Opel Vivaro 239 point


Bestil din dør
Både Transporter og Mercedes-Benz Vito havde tophængslet bagklap – men begge fås med sidehængslede bagdøre. Døre og bagklap er i det hele taget noget, man selv bestemmer sammen med forhandleren, når bilen bestilles.

Opel Vivaro, som var fjerde deltager, havde skydedør i begge sider – også noget, som mange er glade for, og som andre ikke vil have. I venstre side står der ofte en reol, og så vil mange ikke have brug for døren – mens andre gerne vil kunne åbne vestre dør og have adgang til værktøj og dele fra reolen – uden at skulle åbne bagklap/døre. Vi testede den særlige Sportive-udgave med en del ekstraudstyr – men merprisen er beskeden.

Sporty Ford
Transit fra Ford er nok fortsat den mest sporty Van på markedet med fremragende køreegenskaber. Men her i testen synes flere, at instrumenteringen er forvirrende med for mange betjeningsgreb og knapper. Det er næsten som at sætte sig ind i en Ford personbil, som flere sagde.

Salgsmæssigt kan Ford-sælgerne ikke få armene ned. Siden Custom-modellen kom på markedet, har den indtaget førstepladsen i salgs-statistikkerne, og i årets første otte måneder solgte den sammen med de nyere 2-tons model 2.618 enheder mod 2.010 enheder i de første otte måneder af 2014.
Om den nye Transporter T6 fra VW kan skubbe Ford fra tronen er for tidligt at sige noget om. Salget af den nye T6 er først lige begyndt. NOx-snyderiet kan måske influere på salget, men de fleste erhvervskunder ser først og fremmest på prisen og totaludgifterne (kaldet Total Cost of Ownership).

Vælger man at købe T6-modellen med Euro 6 teknik, skulle der ikke være snydt på vægten. Regler for Euro 6 normer træder i kraft næste efterår, men T6 kan allerede nu leveres som Euro 6.

Mercedes på standardfælge
Sidst vi have Mercedes-Benz Vito med i test i Mester Tidende, stillede den op med 19 tommer fælge og lavprofildæk – og det resulterede i ekstra hjulstøj fra de ujævne biveje.
Denne gang kom den på standardfælge, og det gav større tilfredshed hos juryen. En enkelt teskører havde den endda som vinder. Sidst blev den nummer fem – nu nummer tre i testen, men kun tre point efter Ford Transit.

Flere favoritter
Testkørerne er ikke helt enige om, hvem deres favoritbil er – men de fleste er enige om, at den nye Transporter er en stor forbedring i forhold til forgængeren. Både, når det gælder kvalitet og køreegenskaber.
Flere var dog lidt skuffede over, at VW ikke havde ændret mere på T6-designet, som ligger ret tæt op ad T5 udgaven. Men fabriksledelsen vil ikke ændre ved bilens DNA – så den skal ligne den gamle, selv om 60 pct. af bilen faktisk er ny.

Ford’en på andenpladsen høster stadig mange point på sine køreegenskaber – selv med fuld last. Man sidder godt i bilen, men det er svært at strække venstre ben på grund af skærmkanten. Der er ellers god plads i kabinen – og udsynet er fint, også gennem sidespejlene. Varerummet er velindrettet. Et ekstra plus er de sammenklappelige tagbøjler.

Alle synes godt om Opel
Vito på tredjepladsen får ros for sin førerkomfort – selv om man sidder lidt lodret. Men flere mente bilen var for lav – med fare for at slå hovedet både ved indstigning og ved adgang til varerummet. Sidedøren var også ret smal – og truckføreren hos STARK i Osted skulle passe meget på, da han lastede bilen.

Opel Vivaro syntes alle faktisk godt om – bl.a. det præcise styretøj, men gearkonsollen fylder meget og generer chaufførens højre knæ. Den skrå forrude tager desuden en del plads op i kabinen, mente flere. Men indretningen med mulighed for at montere iPad i bilen er et plus – ligesom vidvinkelspejlet i højre solskærm er godt ved højresving.

Kører man med reoler i varerummets venstre side, skal man åbne begge bagdøre for at komme ind. Højre dør burde kunne åbnes først. Så ville man undgå, at venstre bagdørskant bliver bulet.
Mange lader nemlig højre dør stå åben og lukker venstre dør under arbejdet – og smækker vinden så højre dør i, har vi balladen. Testbilen var ny, men den havde – før vi hentede den - allerede fået buler i venstre dørkant. Problemet med døråbningen eksisterede allerede i den første Vivaro-udgave – plus søstermodellerne Renault Trafic og Nissan Primastar.

Hurtige biler
VW Transporter var med sin 140 hk motor testens kraftigste med Mercedes-Benz Vito 114 lige efter med 136 hk. Ford Transit havde 125 hk, mens Opel Vivaro ydede 120 hk.
Vito’en var dog feltets hurtigste bil med Transporter lige efter. Men både Transit og Vivaro var rigeligt hurtige. Sidstnævntes 1,6 liter biturbo-motor havde en fin trækkraft. Men gearene i den skal bruges flittigt med fuld last.

Juryen består af entreprenører og håndværkere, som til dagligt er vant til at bruge bil og grej.
Lasten er venligt udlånt og læsset og losset af STARK i Osted. Lasten består af bl.a. af sand- og mørtelsække og der læsses mellem 700 og 800 kg i hver bil.

Ikke påvirket af VW-snyd
Den meget virak omkring VW-gruppens snyderi med NOx-emissioner påvirkede ikke testkørerne så meget. Man var dog forundret over, at en så stor koncern finder på så lyssky metoder. Men at mærket VW nok skulle klare skærene. Ikke mindst på grund af den høje kvalitet.
Den nye Transporter vidner om endnu bedre samlekvalitet og højere grad af finish.
Bilen kører også bedre end tidligere. Affjedringen er knap så hård, så komforten er forbedret – også med forbedrede sæder. Til gengæld syntes andre, at styretøjet virker for upræcist. Men alle var meget tilfredse med DSG-automatgearet, som dog koster 20.000 kroner ekstra.


Læs hele testen her:

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078