Lastbiltrafikken er kommet op i gear
Finanskrisen ramte lastbiltrafikken hårdt, men nu er den indenlandske trafik næsten på niveau med før krisen
I 2014 steg lastbiltrafikken i Danmark med 2,5 procent og følger dermed en positiv tendens. Finanskrisen resulterede ellers i, at lastbiltrafikken fik et ordentligt gok i nøden, men siden 2011 er den udvikling begyndt at vende.
- Udviklingen i den nationale lastbiltrafik indikerer, at produktionen, forbruget og aktivitetsniveauet i samfundet er stigende, siger Kasper Rosenstand, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Med trafikvæksten i 2014 er lastbiltrafikken ved at nærme sig niveauet fra før finanskrisen. Siden 2010 er den samlede lastbiltrafik på de danske vejbaner steget med syv procent, og den udvikling kommer til at fortsætte.
Det vurderer Kasper Rosenstand.
- Vi kan se, at lastbilerne fortsætter med at køre flere og flere kilometer. I det første halvår 2015 steg lastbiltrafikken med cirka 2,4 procent sammenlignet med første halvår 2014, siger han.
Udviklingen stemmer overens med en opgørelse fra brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, som viser, at det især er de lastbiler, der kører ind og ud af Danmark, som er i vækst.
Antallet af lastbiler, der krydser de danske grænser, steg samlet med 2,9 procent sidste år. Dermed er niveauet både højere end før finanskrisen, men samtidig også det højeste niveau nogensinde.
- Vi ved, at det blandt andet er varer til og fra europæiske samhandelspartnere, der fragtes i lastbil.
- Efter finanskrisen så vi nogle år, hvor antallet af grænsekrydsende lastbiler var faldende. Men fra 2010 har lastbiltrafikken over grænserne været støt stigende, fortæller Kasper Rosenstand.
Således steg lastbiltrafikken over den dansk-tyske grænse med 1,8 procent i 2014, mens lastbiltrafikken mellem Sverige og Danmark via Øresundsbroen steg med 5,2 procent.
/ritzau/