23948sdkhjf

Kina vil genvinde luftrummet med eget fly

Verdens folkerigeste nation vil konkurrere med de to udenlandske giganter Airbus og Boeing om at producere fly
Kinas første store passagerfly rullede mandag af samlebåndet, og dermed er kineserne godt i gang med at udvikle sin egen luftfart og klar til at udfordre de udenlandske spillere på markedet Airbus og Boeing.

Arbejdere har brugt over et år på at samle flyet af typen C919, som har en smal krop med plads til 168 passagerer og er samlet på Kinas fabrik for kommerciel luftfart, Comac, i Shanghai.

Ifølge beregninger fra Boeing vil Kina frem mod 2034 tilføje 6330 nye fly til sin flåde til en værdi af 950 milliarder dollar.

Staten har skubbet på for at mindske afhængigheden og starte konkurrencen mod det europæiske konsortium Airbus og amerikanske Boeing, hvilket har ført til det første fly, som har været mere end syv år undervejs.

- Kinas luftfartsindustri kan ikke være fuldstændig afhængig af import. En stor nation skal have sit eget store kommercielle fly, siger Li Jiaxiang, landets chef for luftfart, til et publikum bestående af repræsentanter for regeringen og industrien.

En lille lastbil trak det 39 meter lange fly, som er malet hvidt med en grøn hale, ud af en stor bygning dekoreret med enorme kinesiske flag og ud i solen, hvor arbejdere marcherede.

- Udrulningen af det første C919-fly markerer en signifikant milepæl i udviklingen af Kinas første indenlandske fly, siger bestyrelsesformand for Jin Zhuanglong, Comac, ved ceremonien.

Flyet har en rækkevidde på 5555 kilometer og skal foretage sin første testflyvning i 2016, hvilket betyder, at flyet går glip af sin oprindelige deadline i år.

Ifølge en kinesisk avis kan jomfrurejsen endda blive skubbet til 2017.

Verdens folkerigeste nation har drømt om at bygge sit eget civile fly siden 1970, men kun tre udgaver af det første forsøg Y-10 blev bygget, fordi dets tunge vægt gjorde flyet upraktisk.

Selvom C919 bliver bygget i Kina, spiller udenlandske virksomheder en nøglerolle i at levere systemer såvel som motorer.

Det er endnu ikke kommet frem, hvad C919-flyet koster at fremstille. Selskabet har allerede modtaget et samlet ordreantal på 517 fly fra næsten kun indenlandske købere.

Det vil tage årevis for flyene at blive leveret til kunderne, og det forventes, at flyet bliver taget i brug fra 2019 tidligst.

Det kinesiske selskab forventer desuden at bygge C929, som er en bredere model, i selskab med et russisk flyselskab.

/ritzau/AFP
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189