23948sdkhjf

Femern: Sådan foregår de tyske høringsmøder

De tyske høringsmøder om Femern på vej ind i sin afsluttende fase i Kiel. Nu er turen kommet til privatpersonerne.
Mandag den 9. november tog den tyske høringsmyndighed i Kiel (LBV Kiel) hul på den sidste række af de planlagte høringsmøder i forbindelse med myndighedsbehandlingen af Femern-projektet på den tyske side.

Høringsmøderne begyndte i juli i år med en række møder med deltagelse af alle de tyske myndigheder, som skal godkende eksempelvis miljø, sikkerhed, beredskab, arkæologi mv. Disse møder er nu afsluttet.

Møderne, der startede i denne uge og løber frem til slutningen af november, giver privatpersoner, interesseorganisationer og virksomheder lejlighed til at stille spørgsmål til høringsmyndigheden og til Femern A/S om den 10.000 sider lange ansøgning om tilladelse til at bygge Femern-tunnelen.

Det er godkendelsesmyndigheden LBV Kiel, som på basis af al relevant tysk lovgivning, udsteder den endelige tilladelse til byggeriet på tysk grund.

Den store ansøgning fra 2013

Femern A/S indgav i oktober 2013 den store ansøgning til myndighederne i Kiel. Ansøgningen var i skriftlig høring i 2014. Herefter gav Femern A/S et langt og grundigt skriftligt svar på hver eneste af de mange spørgsmål.

Svarene på spørgsmålene fyldte lige så meget som den oprindelige ansøgning, nemlig 10.000 sider!

De mundtlige høringer, som nu er inde i deres slutfase, giver så alle mulighed for at stille deres spørgsmål endnu en gang, og høre en uddybende forklaring fra nogle af de omkring 30 eksperter, som Femern A/S har med til at forklare det store projekt.

Femern A/S vil være til stede under alle møderne i Kiel sammen med miljøeksperter, ingeniører og jurister for at svare på de mange spørgsmål.

Det er den tyske høringsmyndighed i Slesvig-Holstein, LBV Kiel, der arrangerer møderne og sætter dagsordenen.

Formålet med møderne

- Formålet med møderne er, at de berørte parter og projektets kritikere i området kan komme til orde, og at vi kan præsentere vores gennemarbejdede løsninger, siger Claus Dynesen, der er projektdirektør i Femern A/S.

På det første møde mandag den 9. november var cirka 150 af de 450 pladser i Halle 400 i Kiel besat, mens der til tirsdagens møde var mødt 50 deltagere op.

Ifølge Claus Dynesen er der næsten lige så mange eksperter fra Femern A/S som tilhørere tilstede ved høringsmødet.

- Det gør ingen forskel for os. Det giver tværtimod bedre mulighed for at komme i dybden med de enkelte spørgsmål. Den tyske proces kræver, at alt skal belyses, og vi har forberedt os grundigt på disse høringsmøder. Det handler i sidste ende om at få den endelige tyske godkendelse af projektet så hurtigt som muligt, uden at det går ud over kvaliteten på nogen måde.

- Tyskland har et andet og mere tidskrævende godkendelsessystem end man har i Danmark, og det skal vi leve op til og respektere. Det er helt naturligt. Kritikerne skal have svar på deres spørgsmål og bekymringer. Men billedet af en massiv og bredt forankret folkelig modstand mod Femern-projektet i Tyskland har vi ikke set, det synes jeg møderne i Kiel viser meget godt, siger Claus Dynesen.

I forbindelse med myndighedsbehandlingen er alle aspekter af projektet, trafik, økonomi, miljø og teknik blevet grundigt undersøgt og dokumenteret.

Forud for de tyske høringsmøder ligger den mest omfattende VVM-undersøgelse i Danmarks historie, hvor også erfaringerne fra både Storebælt og Øresund er blevet inddraget.

- Vi har gode erfaringer fra Øresund, som er en sænketunnel lige som Femern-tunnelen. Øresund blev ikke bare en trafikal og økonomisk succes for Danmark og Sverige, den beviste også, at man sagtens kan bygge en sænketunnel på en miljøansvarlig måde, siger Claus Dynesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093