Godsterminal i Hirtshals er i limbo
Alt er klappet og klart, men interessen for at drive godsterminal i Hirtshals er ikke så stor som ønsket
Thomas Lomholt, Hjørring Kommunes projektleder for godsbaneterminalen i Hirtshals, er optimistisk med hensyn til at finde en anden operatør:
- Flere selskaber har vist interesse, og jeg forventer, at de nu melder sig. Vi vil høre, hvad de har af muligheder og ønsker, og hvad de kan tilbyde. Vi vægter aktivitetsniveauet meget højt. Men det er ikke noget, vi vil sætte tal på. Hvis den rigtige operatør først kommer i gang, kan niveauet blive hævet efterhånden. Der er jo gods nok at køre med, siger Thomas Lomholt.
De mest oplagte operatører er dog ikke helt varme på ideen.
I CFL Cargo peger produktionschef Jens Ole Pedersen blandt andet på, at der kun er ét spor på strækningen mellem Hjørring og Hirtshals, så der ikke er plads til godstog og passagertog samtidig. Netop det problem fik DB Schenker til at opgive.
- Det er noget, vi må tale med transportministeren om. Det er hul i hovedet, at man bygger en terminal uden at sørge for, at der kan køre tog til og fra den. Sådan som man i øvrigt også har gjort i Esbjerg, siger han.
CFL Cargo har også betænkeligheder omkring støjkrav, ventetider for kølegods fra Norge og nye danske krav til signal-elektronik om bord på togene.
Lidt mere optimistisk er Uffe Mørk-Petersen, produktionschef ved Captrain.
- Rent logistisk kunne jeg godt lave en løsning, men om den også passer til vores kunders ønsker, ved jeg ikke. Hidtil har jeg kun set på skæve køretider. En krydsningsstation mellem Hjørring og Hirtshals ville ændre projektet fuldstændigt, siger Uffe Mørk-Petersen, hvis firma også står for banegodset til og fra Aalborg Havn.
Fristen for at byde er onsdag 25. november.