Banedanmark indvier trafikstyringscenter i Jylland
Det 25,5 meter høje kontroltårn, som tårner sig op tæt ved Fredericia Banegård, bliver et centralt omdrejningspunkt for fremtidens trafikstyring af togtrafikken i Jylland
- Trafiktårnet Vest i Fredericia er en meget synlig milepæl i arbejdet med fremtidens jernbane. Over de kommende år sker der et generationsskifte i måden at styre togtrafikken på. Vi går fra relæbaserede systemer til moderne, computerbaserede signalsystemer, der sikrer mere rettidig og stabil togdrift. Når udskiftningen af alle signaler på fjernbanen er fuldt indfaset med udgangen af 2021, kommer det til at betyde markant færre forsinkelser, kortere rejsetid og mulighed for flere tog til gavn for passagererne, siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.
Banedanmarks administrative medarbejdere er allerede flyttet ind i bygningen, mens trafikstyringsmedarbejderne gradvist flytter ind i kontroltårnet i takt med, at det nye signalsystem er klar til brug på de første strækninger i Jylland.
Det sker fra omkring årsskiftet 2017/2018 og løbende frem til udgangen af 2021.
Når de nye signalsystemer er endelig udrullet på fjernbanen med udgangen af 2021 og S-banen i hovedstadsområdet med udgangen af 2018, bliver fjernstyringen af togtrafikken reduceret fra de nuværende 22 fjernstyrings- og kommandoposter på fjernbanen til to centraler - Trafiktårnet Vest i Fredericia og Trafiktårnet Øst i København, samt to fjernarbejdspladser i henholdsvis Aarhus og Aalborg.
Dermed bliver hovedparten af Banedanmarks trafikstyringsmedarbejdere i Jylland samlet i Fredericia, når det nye signalsystem er klar til brug.