SAS får bundplacering i udnyttelse af brændstof
Sammen med British Airways og Lufthansa skraber SAS bunden, når det kommer til at udnytte brændstof
Organisationen har sammenlignet top-20 af de flyselskaber, der flyver på tværs af Atlanten mellem USA eller Canada og Europa.
Her ligger SAS næstsidst på listen over flyselskaber, der var bedst til at udnytte brændstof på ruterne i 2014.
Men undersøgelsen vækker ikke bekymring hos Lars Andersen Resare, leder af SAS' af miljøafdeling, som påpeger vigtigheden af at udvikle et system til at sammenligne forskellige flyselskaber.
- Det er en god indsats. Men vi får et andet resultat, siger han om undersøgelsen.
Han siger, at ICCT's undersøgelse blot er en måde at måle brændstofeffektivitet på, og resultatet afhænger af, hvad man tager med i betragtning.
ICCT har regnet ud, hvor mange såkaldte passagerkilometer per liter de respektive flyselskaber gennemsnitligt opnåede. Længst på literen kom Norwegian, der landede på 40, mens SAS var nede på 28.
Det er kun det britiske flyselskab British Airways, som klarer sig dårligere end SAS og landede på 27.
Sammen med tyske Lufthansa, der deler pladsen med SAS, forbrændte de tre selskaber 44 til 51 procent mere brændstof per passagerkilometer end Norwegian.
Undersøgelsen understreger behovet for, at der bliver handlet på politisk plan for at reducere CO2-udledning fra international luftfart, mener ICCT's programdirektør for luftfart, Dan Rutherford.
- Det er overraskende at se så store forskelle i udnyttelse af brændstof blandt flyselskabers langtursflyvninger over Atlanten.
- Flyselskabet, du flyver med, og flyet, som selskabet vælger, har stor betydning, hvis du bekymrer dig om klimaet, siger han i en pressemeddelelse.
Hvis politikerne ikke griber ind, er luftfartsudledningerne på vej til at blive tre gange så høje i 2050 i forhold til i dag, mener ICCT. Globalt stod fly ifølge ICCT for at udlede omkring 700 millioner tons CO2 i 2013.
Det er første gang, at ICCT har lavet undersøgelsen.
/ritzau/