Der er penge at spare på vindmølletransport til søs
Siemens reducerer omkostningerne til transport af offshore-vindmøller med op til 20%
I stedet for at laste de op til 75 meter lange vinger og 360 tons tunge naceller ved kran, vil man i stedet benytte to special-byggede fartøjer og den såkaldte Ro/Ro teknik til at laste dem.
Det er en metode, Siemens har benyttet sig af i mange år, og det vil hjælpe Siemens' eksperter til at videreudvikle konceptet sammen med Deugro. Siemens regner med en besparelse på 15-20% sammenlignet med den nuværende transportprocedure.
- Med vores nye logistikkoncept for D7-havvindmøller fortsætter vi med at udnytte innovation og industrialisering på vores rejse mod at sænke levetidsomkostningerne ved havvindkraft til under 10 eurocent per kilowatttime, udtaler Siemens' havvindmøllechef Michael Hannibal i en meddelelse fra vindmøllekoncernen.
- Vores produktion er placeret på havne, der giver direkte adgang til at håndtere Ro/Ro og effektiv udsejling af tunge komponenter. Denne løsning vil muliggøre en besparelse på op til en femtedel af omkostningerne forbundet med transportkæden, afhængigt af offshore-projektets placering.
Det ene af de specialbyggede fartøjer kan transportere op til otte naceller til Siemens D7 havvindmøller ad gangen. Systemet bliver taget i brug i efteråret 2016.