23948sdkhjf

Danske rederigiganter kan komme i klemme i OW Bunker-krig

Mærsk og Ultrabulk kæmper for at undgå dobbeltregninger eller skibsarrest efter OW Bunker-konkurs.
OW Bunkers storbank ING har sat flere sejl ind i kampen for at få pengene ind efter olieselskabets konkurs, og bankens intensiverede bestræbelser kan betyde, at danske rederier som Mærsk, Stena Weco, Ultrabulk og flere andre kan komme i klemme.

Det fremgår ifølge Børsen af interne papirer fra OW Bunkers konkursbo sammenholdt med retsdokumenter fra USA og Storbritannien.

Et år efter OW Bunkers konkurs skruer ING sammen med kuratorerne voldsomt op for pengejagten.

ING ønsker ikke at kommentere offensiven, der dog bekræftes af Pernille Bigaard, partner hos Plesner og kurator på OW Bunkers konkursbo.

- ING intensiverer bestræbelserne for at få pengene ind, og det er godt for konkursboet, for vi har også en interesse i, at bankerne får inddrevet så mange penge som overhovedet muligt, siger hun til Børsen.

Det rammer rederier, der med trusler om skibsarrester bliver mødt med krav om dobbeltbetaling for bunkerolie for samlet 6,8 milliarder kroner.

Rederierne kommer i klemme, fordi de har købt skibsbrændstof af OW Bunker, men fået den leveret af en anden, fysisk olieleverandør. Begge parter kræver betaling for den samme bunkerolie med trusler om at tage arrest i rederiernes skibe.

- På grund af forskelle i international lov om søpant risikerer vi arrest af vore skibe, hvis vi betaler OW Bunker-boet for den leverede olie, siger Henrik Sleimann Petersen, direktør i Ultrabulk, til Børsen.

Dilemmaet er, at hvis de betaler OW Bunker-boet pengene for brændstof, så bliver hele beløbet i konkursboet. Pengene går aldrig videre til den oprindelige leverandør, og så kommer den fysiske leverandør efter dem.

Sammen med 15 andre rederier herunder danskbaserede Stena Waco og sydfynske Rederiet MH Simonsen har Ultrabulk ifølge shippingmediet Lloyd's List anmodet en britisk domstol om hjælp.

De vil have domstolen til at beslutte, at deres skibe ikke må arresteres, før det er afgjort i retten, om de skal betale til OW Bunker eller til den fysiske olieleverandør.

Mærsk er ikke en del af det britiske slagsmål, men selskabet har også et udestående med OW Bunkers konkursbo.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.225