Bro i forfald til 2024
Udskiftning af Storstrømsbroen kan ikke udsættes længere. Vejdirektoratet holder broen sammen til 2024.
Så¨dan lyder konklusionen fra formanden for Folketingets Trafikudvalg, Lennart Damsbo-Andersen (S). Han har netop været ude på Storstrømsbroen sammen med trafikudvalget - og det var bogstavelig talt en rystende oplevelse. Hver gang et tog passerede, måtte tage fat i gelænderet.
- Det er meget tydeligt, at broen er i forfald, siger Lennart Damsbo-Andersen.
- Ifølge Vejdirektoratet er der tale om planlagt forfald, så man må håbe, at planlægningen er god nok. Vejdirektoratet vedligeholder broen, så den hænger sammen indtil 2024. Det vil være spiild af penge at fortsætte i længere tid. I givet fald skal der en helt anden indsats til. Broen skal jo rives ned alligevel, siger han.
Betonklodser i hovedet
Togene, der kører over Storstrømsbroen, bliver kortere og kortere, mens hastigheden bliver lavere og lavere. På siden af broen hænger skilte, hvorpå der står, at man kun skal sejle under på bestemte steder - for ellers er der risiko for at få betonklodser i hovedet!
´
- Det er mit indtryk, at der er bred opbakning til, at der skal ske noget så hurtigt som muligt. Men jeg er ikke særlig tryg ved, at beslutningen om en udskiftning skal tages i Finansministeriet. Rent ud sagt aner de ikke en pind om broer og slet ikke hvordan Storstrømsbroen er, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Fri af anlægsstop
Den ny Storstrømsbro skal muligvis holdes fri af regeringens anlægsstop. Det fremgår af den finanslovaftale, som Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative har indgået.
”Aftaleparterne vil i forbindelse med tilpasningen på investeringsområdet i foråret 2016 være særligt opmærksomme på forholdene og udfordringen omkring udskydelsen af den nye Storstrømsbro,” hedder det.
Minister: Broen skal udskiftes
- Det er svært ved at forestille sig, at en beslutning om en ny Storstrømsbro kan blive ved med at blive udskudt, siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V) selv. Storstrømsbroen kan kun holde til 2024, og efterhånden begynder politikerne om at tale om en indvielse af Femertunnelen i 2027-28. Oprindeligt skulle Storstrømsbroen være klar i 2021 samtidig med Femerindvielsen.
- Det er ikke et spørgsmål, om der skal gøres noget ved Storstrømbroen, men hvornår og hvilken fordeling af midlerne, siger Hans Chr. Schmidt.
Fem entreprenørkonsortier blev udpeget (prækvalificeret) den 10. juni til at afgive bud på den ny jernbanebro. Det projekt er holdt uden for den faste Femerforbindelses økonomi og anlæg.
Hurtigst muligt
- Vi ønsker, at broen bygges hurtigst muligt som aftalt, og der er en masse danske arbejdspladser i det, siger Rasmus Prehn (S).
Kim G. Christiansen (DF) vil også gerne lægge pres på regeringen: Finansieringen er klar. Vi har den såkaldte Infrastrukturfond, så vi behøver ikke spørge finansministeren.
Vil ikke vente på Femer
Det samme mener Andreas Steenberg (R): Storstrømsbroen skal bygges, som vi har planlagt. Den har stor betydning for antallet af tog og for rejsetiden mellem Lolland-Falster og Sjælland. Jeg forventer, at Venstre overholder aftalerne, siger Andreas Steenberg.
”Business Lolland-Falster” banker på trafikudvalgets dør med opfordring til at holde fast i beslutningerne om baner, veje og Storstrømsbro i Østdanmark, der har deres egen berettigelse uafhængig af den forsinkede dansk-tyske tunnel.
Hele Folketinget vedtog anlægsloven den 26. maj i sidste øjeblik før valgudskrivelsen.
Loven indeholder en nedrivning af den nuværende bro, der også bruges af cyklister og fodgængere. For fire år siden fandt man den første revne ved hjælp af ny teknologi, som førte til en langvarig lukning af broen og beslutningen om nedrivning.
EU har ydet cirka 112 millioner kroner i støtte til projektering af den ny Storstrømsbro med både vej og to jernbanespor, der kan bære tunge godstog i modsætning til det nuværende énsporede skinnelegeme. Erstatningsbroen skønnes at koste godt 4 milliarder kroner.