Vindmølle monteret på lastbil
Hos Skifter Lastbil i Aabenraa har de sat gang i et anderledes forsøg, der skal gøre bl.a. sværgodstransporter lidt grønnere
6
Billeder
Vindmøllen, der nu er monteret på lastbilen, er af samme type som dem, man bruger i søfart. Foto: Roland Jessen, Skifter Lastbil
- Sværgodsbilerne kan holde flere dage oppe i for eksempel Sverige, mens de venter på at få læsset. I mellemtiden bruger de bilens batteri til blandt andet køleskab, TV og kaffemaskine, og så skal bilen startes regelmæssigt for at holde strøm på bilens batteri, siger Roland Jessen fra Skifter Lastbil, og fortsætter:
- Det giver meget tomgangskørsel, som øger udgifterne til diesel, og det er det, vi håber at kunne minimere. Hvis man tænker, at en lastbil bruger mellem 2-3 liter diesel i timen ved tomgang, så kunne man halvere dette, og så ville det grønne regnskab se noget bedre ud.
Det er afgørende, at vindmøllen skal kunne hæves og sænkes, så den ikke er i vejen ved kørsel. Og den kan ikke monteres på alle køretøjer – forsøgskaninen er en sværgodslastbil fra Torben Rafn, der hovedsageligt kører med vindmølledele og andet sværgods.
- Vi synes jo, at når det nu er en vindmølletransport, så kunne det være sjovt, hvis den lille mølle kunne lave strøm for eksempel til hans kaffemaskine, siger Roland Jessen.
Der er allerede lavet forsøg med solceller til lastbiler, og det er et område, man ved Skifter Lastbil også overvejer at eksperimentere med. Ikke mindst, fordi de grønne tiltag kan hjælpe kunderne til en bedre profilering og samtidig kan spare penge til brændstof.
Roland Jessen forventer, at der går i hvert fald en måned, før man kan begynde at drage konklusioner på forsøget med vindmøllen.