Forsvarets lastbiler ligner din og min
Scania er prækvalificeret til at levere lastbiler til forsvaret for 1,5-2 mia. kr. - og bliver de valgt som leverandør, kommer forsvarets lastbiler til at se ganske velkendte ud
4
Billeder
Offroad 8x8 lastbil, der til forveksling ligner en almindelig Scania - hvis man ser bort fra den militær-grønne lakering og de hidsige offroad-dæk. Foto: Scania
Hvor andre prækvalificerede producenter leverer to unikke produkter til henholdsvis forsvaret og det civile, så er Scania’s forsvarslastbiler, under den militærgrønne lakering, bygget op af det samme modulære system, som benyttes til de civile biler.
Modulsystemet fungerer lidt som Lego-klodser, og det giver Scania mulighed for at reducere antallet af forskellige komponenter og enkeltdele. Samtidig kan produktet skræddersyes efter kundens ønsker - og når kunden er forsvaret, er der brug for nogle kreative løsninger.
Det danske forsvar står og skal bruge mellem 700-900 lastbiler, både i almindelig distributions-opbygning og til offroad. Det løber op i en pris på 1,5-2 mia. kr.
Lastbilerne bliver multi-anvendlige med fleksible opbygninger, så når en lastbil et opbygget med f.ek.s kroghejs, containerlad eller lignende, kan den samme lastbil bruges til mange forskellige formål. Det være sig transport af mandskab, brændstof, ammunition eller noget helt fjerde.
Modulerne gør det desuden muligt at de terrængående køretøjer, der trækker på alle hjul, også kan anvendes til almindelige distributionsopgaver, blot med et udskiftning af dækkene. Ligeledes kan man i ikke-krigstid udskifte det pansrede førerhus med et normalt førerhus.
Opbygningen i moduler betyder, at lastbilerne kan serviceres på næsten hvilket som helst Scania-værksted i verden, fordi opbygningen langt hen ad vejen er ens med de civile biler.
Blandt de største samarbejdspartnere i det civile erhvervsliv tæller Scania blandt andre DSV, Carlsberg og Post Danmark. Men når det kommer til forsvarskøretøjer, er der også lang erfaring at trække på - Scania har været i gang i mere end 100 år og står i dag bag 23% af de europæiske forsvarskøretøjer - og 66% i Norden. Således har blandt andet Finland, Frankrig, Holland, Norge og Belgien Scania-vogne i deres forsvar.
Går alt efter planen, er vinderen af udbuddet fundet om ca. et års tid.
Transportmagasinet var inviteret på tur til Scania i Södertälje af Scania Danmark.