Transportøransvar kan også bremse godstransporten
Danske Speditører slutter sig til koret af bekymrede stemmer, der forsøger at modarbejde regeringens forslag om transportøransvar
Det kan forsinke godstransport over grænserne - men biltransport er ikke omfattet af de aktuelle danske ændringer. Ved biltransport kan der dog stadig pålægges straffeansvar hvis man hjælper til for eksempel ulovlig indrejse i Danmark. Menneskesmugling er forbudt og strafbart, og der har siden starten af september 2015 været ført en del sager mod danskere, der har transporteret især syriske flygtninge til Sverige.
Ifølge EU’s hjemmeside er der netop nu midlertidig grænsekontrol ved indrejse i Norge frem til 26. december og ved indrejse til Sverige frem til 11. december. Derfor er der allerede nu kontrol af identitetspapirer i danske havne med færgeforbindelse til Norge og Sverige.
Skarpt øje på grænsekontrol
Danske Speditører følger udviklingen om midlertidig grænsekontrol meget nøje.
- Selv om, at vi har al mulig grund til at tro, at de seneste danske stramninger ikke fører til nogen som helst form for transportøransvar for vognmænd og speditører, skal vi være opmærksomme på de praktiske konsekvenser: Færgerederierne kan blive straffet, hvis en passager kommer i land uden den rette legitimation. Det betyder, at rederierne vil blive nødt til at gennemføre en meget stram kontrol af passagerne, hvad enten de går ombord på færgen, kører i personbil eller kører lastbil med gods. Og det vil formentlig kunne føre til forsinkelser, der påvirker speditørernes operationer, siger Karl Christensen, formand for Danske Speditørers afdeling Vej & Bane.
Utilfredse rederier
Sidste punktum er måske ikke sat i sagen om den sag, for Danmarks Rederiforening har bebudet, at den er utilfreds med, at biltransporten ikke er omfattet af den bebudede stramning.
Også Danske Busvognmænd og Brancheforeningen Dansk Luftfart melder dig på banen med deres bekymringer omkring transportøransvar.
- Vores udgangspunkt er, at det må være politiets opgave at kontrollere visum og pas. Chaufførerne i busserne har allerede et stort ansvar for at føre busserne sikkert frem og har heller ikke erfaringen, uddannelsen og værktøjerne til at foretage sådan en kontrol, udtaler Steen Bundgaard, adm. direktør i Danske Busvognmænd.
Maner til besindighed
Danske Speditører er bekendt med, at der i den svenske centraladministration barsles med et udkast til lovforslag, der kan bruges til at lukke Øresundsbroen, hvis flygtninge- og migrantstrømmen til Sverige tager til. Lukkes Øresundsbroen, vil det få katastrofale konsekvenser for vejgodstransporten mellem Sverige, Danmark og Kontinentet.
- Bliver lovforslaget fremsat, bliver det vedtaget i Riksdagen i Stockholm og bliver det taget i anvendelse, er konsekvenserne for den danske transport- og logistikbranche næsten ikke til at holde ud at tænke på. Det vil være helt utåleligt og sætte den dansk-svenske naborelation på en hård prøve, siger politik- og kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.
Henrik Beck hæfter sig ved, at svenske regeringsembedsmænd nærmest er nødt til at tænke det værste skrækscenarie igennem. Men derfra og til bruge en lov til at lukke Øresundsbroen, er der et meget langt stykke vej, mener han.
- Bliver svenskerne grebet af panik og sætter de en prop i den faste forbindelse over Øresund, vil vi selvfølgelig råbe meget højt, lover Henrik Beck, der indtil videre sætter sin lid til, at besindige politikere på begge sider af Øresund formår at bevare roen og det kølige overblik over situationen.