Flere lastbiler kørte over grænsen i 2015
Væksten i vejgodstransporter for 4. kvartal 2015 holdt niveauet fra de tre foregående kvartaler. Således kørte knap 5.400 lastbiler dagligt ind i Danmark i 4. kvartal 2015
For alle fire kvartaler i 2015, har trafikken ligget over niveauet i 2014. Således var lastbiltrafikken 4,4 procent højere i 4. kvartal 2015 end det samme kvartal i 2014. Det svarer til, at der kørte 228 lastbiler mere pr. døgn i retning mod Danmark. Det er positivt, lyder det fra vejgodstransportens brancheorganisation.
- Meget tyder på, at samhandlen trives i bedste velgående. Det viser vores tællinger af lastbiltransporter med al tydelighed. På trods af at vi så en lille nedgang af transporter i tredje kvartal, så har vores tællinger af vejgodstransporterne aldrig ligget så højt før som i de fire kvartaler i 2015. At vi ligger højt i antallet af transporter, og at antallet er stabilt sender et signal om, at det går bedre for transport- og logistiksektoren, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
ITD’s grænsetællinger viser også, at det fortsat er lastbiler fra Vesteuropa, der kører den største andel af transporterne. Seks ud af ti lastbiler, der kører ind i Danmark er således vesteuropæiske. På trods af et mindre fald i antal lastbiler fra Vesteuropa fra 2. til 3. kvartal er antallet af lastbiler fra Vesteuropa steget igen. Jacob Chr. Nielsen glæder sig over, at det ser ud til, at danske lastbiler fastholder deres del af markedet.
- Vi hører fortsat fra vores medlemmer i branchen, at der er en hård konkurrence på det europæiske marked, som vi befinder os i. Men vi hører også, at der er gods at køre med igen, og at det faktisk går godt især for de danske virksomheder, som gennem mange år har bygget en stærk kundeportefølje op, eller som er specialiseret inden for et bestemt transportområde, siger Jacob Chr. Nielsen.
Tyske lastbilers andel udgjorde 27 procent af transporterne i 4. kvartal 2015. Danske lastbilers andel var i samme periode på 17 procent. Dermed er de danske lastbilers andel i et stigende marked relativt stabil og tager dermed del i væksten.
Jacob Chr. Nielsen forventer sig meget af udviklingen i lastbiltransporter for det kommende år, men bekymrer sig også for udviklingen ved de europæiske grænser, hvis der kommer en mere restriktiv grænsekontrol, der kan bremse varernes frie bevægelighed. Det vil have en negativ effekt på markedet og ramme vejgodstransporten uhensigtsmæssigt.