Johs. Rasmussen stormer frem
Vognmandsforretningen fra Svebølle leverer igen et flot resultat på bundlinjen
Årets resultat for koncernen, der indbefatter Johs. Rasmussen, Svebølle A/S og Svebølle Auto Service ApS, lander således på 17,2 mio. kr. mod 14,2 mio. kr. sidste år. Balancen viser en egenkapital på 188,5 mio. kr. ved udgangen af regnskabsåret 2014/15, og soliditetsgraden udgør 53%.
- Vi har fået systematiseret en masse værktøjer i vores virksomhed, blandt andet brugen af IT- og kalkulationsværktøjer. På den måde ved vi præcis, hvad vi tjener vores penge på, og hvor vi sætter penge til. Det gør, at vi kan sortere i tingene og skabe en bedre forretning, fortæller administrerende direktør Klaus W. Rasmussen.
Han er tredje generation i firmaet, der blev grundlagt i 1935 med en enkelt tankbil. Siden er virksomheden vokset støt, og vognmandsvirksomheden placerer sig i dag på en 20. plads på Transportmagasinets egen Top 100-liste over største transportvirksomheder i Danmark.
- Vi har for en del år siden indarbejdet en strategi, som har bidraget til, at vi passer meget på omkostninger hele vejen igennem, siger direktøren, og citerer fra det værdigrundlag, Johs. Ramussen som virksomhed bygger på:
-Vi skal tjene lidt mere hver dag og blive lidt bedre hver dag.
Især bliver der lagt megen vægt på træning og uddannelse af medarbejderne – deres indsats er nemlig afgørende for virksomhedens konkurrenceevne, mener direktøren. De stabile medarbejdere skaber værdi, også for kunderne, der i Johs. Rasmussen får en samarbejdspartner, de kan stole på.
- Hvert år tager vi to dage ud af kalenderen, hvor vi gennemfører uddannelse af medarbejderne. På den måde kan vi delagtiggøre dem i vores strategi, og give indblik i, hvordan vi ser på tingere, fortæller Klaus W. Rasmussen.
Til trods for den store forbedring i det seneste regnskabsår, er forventningerne til 2015/16 noget mere konservative, ifølge direktøren:
- Vores forventninger er, at resultatet for det kommende regnskabsår vil stagnere, som det ser ud nu. Vi oplever indtil videre ikke helt den vækst, som vi havde tænkt os. Men det må vi så se, om vi kan få skabt undervejs.