23948sdkhjf

Uvildig Femern-analyse er forsinket

Femern A/S arbejder på at fremtidssikre entreprenørkonsortiernes tilbud ud over vedståelsesfristen
Arbejdet med en uafhængig og ekstern kvalitetssikring af Femern-projektets anlægsrisici og reserver trækker ud. Det gør forligspartiernes endelige godkendelse af Femern-projektet derfor også.

Det er den internationale revisions- og konsulentvirksomhed Ernest & Young (EY), der er i gang med at kvalitetssikre den finansielle prognose for Femern-forbindelsen - en opgave, som forligskredsen bestilte 21. oktober sidste år.

Det var forventet, at EY’s konsulentrapport ville være færdig i december, så der inden jul kunne være truffet en endelig beslutning af den faste forbindelse.

Kort før jul oplyste Transport- og Bygningsministeriet imidlertid i en pressemeddelelse, at arbejdet forventedes færdig i januar. Det holder heller ikke. Ministeriet oplyser, at rapporten endnu ikke er færdig og ikke bliver det i denne måned og at der ikke er sat en ny bagkant.

Der er i forligskredsen enighed om, at forsinkelsen af den eksterne kvalitetssikring også betyder udsættelse af den endelige politiske godkendelse.

”Når vi har bestilt en second opinion for at få det bedst mulige beslutningsgrundlag, er vi naturligvis nødt til at vente på at den er færdig, selv om det er ærgerligt og irriterende”, lyder det fra Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne.

Tilbud skal fremtidssikres

Mens politikerne afventer det endelige beslutningsgrundlag arbejder Femern A/S på at fremtidssikre de tilbud, de internationale entreprenørkonsortier afgav i september sidste år.

Vedståelsesfristen udløber 15. maj i år. Den tyske myndighedsgodkendelse forventes imidlertid først en gang i løbet af 2017. Herefter er det sandsynligt, at tyske miljøorganisationer vil have prøvet godkendelsen ved domstolene.

Spørgsmålet i den forbindelse bliver, om et sagsanlæg vil få opsættende virkning. Bliver det tilfældet, kan det udskyde igangsættelsen af anlægsarbejdet på de fire store tunnelentrepriser til 2019.

”Som bekendt forhandler Femern A/S lige nu med entreprenørerne om forskellige handlemuligheder i forhold til at den tyske myndighedsgodkendelse er forsinket. Jeg synes, vi skal lade de forhandlinger finde sted, før vi begynder at foruddiskontere udfaldet”, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt i en skriftlig kommentar.

I Danske Anlægsentreprenører vurderer direktør Niels Nielsen, at der er tre muligheder.

”For det første at man indgår en aftale om at forlænge vedståelsesfristen. For det andet at man skriver kontrakter under forudsætning af tysk godkendelse. Og for det tredje, at man annullerer tilbuddene”, siger han.

To realistiske scenarier

Niels Nielsen kalder de to første muligheder de realistiske scenarier.

”Det er løsninger, som er anvendt før i forbindelse med store projekter. Det vil naturligvis koste noget, hvis man skal lave en aftale med konsortierne om en forlængelse af deres vedståelse af tilbuddene, men det er i forhold til projektets samlede budget trods alt småpenge”, siger han.

”Hvis man annullerer tilbuddene, vasker man i princippet tavlen ren. Dermed er alt det gode og konstruktive arbejde, som jeg fornemmer, bygherren har haft med entreprenørerne, været forgæves. Selv om tilbuddene ikke er offentlige endnu, forstår vi jo, at man er nået på plads med en fornuftig økonomi, og det vil være meget kedeligt, hvis alt det arbejde er spildt”, siger Niels Nielsen.

Han mener i øvrigt, at man med fordel bør undersøge, om det er muligt at igangsætte nogle forberedende arbejder på land, inden den endelige tyske godkendelse foreligger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078