Femern kan ikke forpurre bro fra Als til Fyn
Direktør Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S Padborg, opfordrer de regionale politikere til at tage Als-Fyn broen alvorligt.
Samtlige politikere, der gennem tiden har forholdt sig til den faste forbindelse over Femern, har klart udtalt, at investeringen i dette projekt intet har med andre projekter for infrastruktur i Danmark at gøre.
Det er så klokkeklart meldt ud, at her kan ingen politikere løbe fra deres ansvar overfor nye og tiltrængte infrastrukturinvesteringer. Det ville være et klart politisk brud, så derfor giver det stadigvæk realistisk og god mening i at arbejde videre med en fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Aflastning af Trekantområdet
Denne forbindelse vil helt klart være med til at aflaste Trekantsområdet, der i dag er ved at nå sit maksimum på visse tider af døgnet. Det sker mange år før forudsagt. Ifølge forudsigelserne skulle dette maksimum først nås engang mellem 2026 og 2030.
Prognoserne er ikke holdbare. Trafikmålinger fra anerkendte ingeniører, virksomheder og statens egen prognoser viser det.
Derfor ville det klæde det regionale udviklingsudvalg med formand og næstformand i spidsen at gå aktiv ind i dette projekt mellem Als og Fyn og være med til at skubbe på, så vi hurtigst muligt får en realistisk undersøgelse af de forhold, der skal undersøges. Det er forudsætningen for, at man kan lave et fornuftigt budget for de investeringer, denne faste forbindelse vil medføre.
Det er helt klart være et positivt aktiv for Sønderjylland, men også for Sydfyn, ligesom trafikken til/fra Sjælland vil have stor fordel af denne faste forbindelse.
I Danmark halter vi ufatteligt bagefter med investeringer i infrastrukturen. Livsnerven i ethvert moderne samfund er infrastruktur. Det er desværre ikke gået op for de fleste politikere, hverken i Regionen eller på Christiansborg.
Det er meget uheldigt, at man taler meget om infrastruktur og god vilje, men samtidig mangler handling.
Artiklen er en del af temaet Debat.