Det nye Grønttorv er åbnet
Mandag den 4. april var første handelsdag på Copenhagen Markets, det nye Grønttorv i Høje-Taastrup.
5
Billeder
Tidligt mandag morgen rullede de første vare- og lastbiler ind på det nye Grønttorv i Taastrup. (foto: Jesper B. Nielsen)
Kl. 04.00 blev de første vare- og lastbiler lukket ind. Hermed er mange års snakken frem og tilbage om det nye Grønttorv endelig blevet afløst af virkeligheden.
Det var først i 2013, at Grønttorvet optog et lån på en halv milliard kroner, så man kunne begynde byggeriet af den nye store handelsplads. Grunden er på 200.000 kvadratmeter og ligger bagerst i Høje Taastrup Transport Center langs med jernbanen.
Her er der blevet opført tre haller på i alt 67.000 kvadrtmeter. Den ene hal er til blomster, mens de to andre haller er til frugt og grønt. I alt er der 80 sluser i de tre store byggerier. Det er her de mange vare- og lastbiler skal levere og hente deres varer.
Boliger i Valby
Det gamle Grønttorv i Valby blev forladt lørdag den 2. april, efter at have fungeret i over 100 år. Her er gartnerne i generationer kommet ind med deres varer, som blev solgt om formiddagen. Ved middagstid blev pladsen spulet ren, så der kunne holdes bilauktion om efterdagen.
I 1960‘erne og 1970‘erne stoppede man med bilauktionerne, men grønt- og blomsterhandlerne blev ved indtil i lørdags, hvor der var sidste salgsdag i det gamle Grønttorv.
- Arealet i Valby er allerede solgt. Der kommer boliger, fortalte Grønttorvets koncerndirektør, Jens Faarup, da han viste en håndfuld morgenduelige journalister og fotografer rundt i de nye faciliteter i Taastrup.
Flytning uden problemer
Flytningen fra Valby til Taastup foregik den forgangne weekend, og ifølge direktøren er den gået uden problemer.
Det er også det indtryk man fik, da vi snakkede med nogle af de handlende det nye sted. De er rigtig glade for de nye faciliteter, som er bedre og mere moderne end tidligere. Dog var der en del, som følte, at der ikke var blevet informeret godt nok.
- Jeg fil det først at vide i fredags, sagde en blomsterhandler fra København. Det synes jeg, er lidt for dårligt.
Generelt har flere af de mindre handlende følt sig under et tidsnmæssigt pres, ikke mindst med hensyn til de tilladelser, de skal have fra kommunen for at få lov til at handle her.
- Det er som om Høje-Taastrup Kommune ikke har været den hurtigste kommune til at behandle sagerne, siger en af de handlende, som gerne vil være anonym.
50 000 vare- og lastbiler
Transportmæssigt bliver det nye Grønttorv et af de mest travle steder i Storkøbenhavn. Man forventer, at omkring 50.000 vare- og lastbiler vil køre til og fra hver uge. Dertil kommer en hel del private borgere, som fortsat får mulighed for at komme på grønttorvet.
- Vi forbyder ikke private at komme, men vi er jo først og fremmest en engros-virksomhed, siger direktøren.
Derfor har vi også indført betaling, ikke for at komme ind, men for at få lov til at parkere på område. Man skal forbi en portvagt og betale 100 kroner for en dagsbillet. Uanset om man er privat eller har et CVR-nummer.