Vognmænd er for dårlige til at forhandle priser
Vognmænd skal lære at komme med et forhandlingsmæssigt modspil. Kornfirmaerne har det for let.
Det er en meget utilfredsstillende tilstand, som i høj grad skyldes, at vognmændene ikke er dygtige nok til at forhandle priser, mener Frederik Christensen. Han er formand for Sjællands Vognmandsforening. I mere end 40 år har han selv kørt for diverse kornfirmaer, og han kender om nogen betingelserne for at forhandle sig frem til rimelige priser.
- Hvis man bare slår til og lader kornfirmaerne bestemme prisen, så beder man næsten selv om at blive økonomisk trynet, siger han.
- Vognmændene skal lære at komme med et forhandlingsmæssigt modspil, som naturligvis skal være konkurrencedygtigt. I lang tid har kornfirmaerne haft det for let. Det gælder både de store toneangivende firmaer, som sætter prisen, og de noget mindre, der pænt følger de angivne økonomiske retningslinjer.
Økonomisk vovemod
- En del vognmænd har investeret i nye og mere effektive biler. Desværre uden at opnå den økonomiske gevinst, som de havde kalkuleret med, siger han.
Frederik Christensen forstår ikke det økonomiske vovemod, der findes i transportbranchen.
- Nogle er ligefrem mestre i den økonomisk livsfarlige disciplin prismæssigt at underbyde hinanden. Det udnyttes straks af transportkøberne til at presse prisen. Det kan ende med konkurs, når der bydes på kørselsopgaver, som på forhånd ser ud til at give underskud.
Ingen hjælp at hente
Vognmænd, der kører for kornfirmaerne, skal ikke regne med hjælp til fornuftige kørselsaftaler fra DTLs nystartede netværk for foder og fødevaretransporter.
Netværket er primært baseret på at påvirke politikerne for at opnå fornuftige arbejdsforhold. Det med økonomien må den enkelte vognmand stadig selv finde ud af.
Økonomisk ansvar
Ingen af de vognmænd, Transportmagasinet har talt med, vil lægge navn til, at de bliver presset på indtjeningen. Derfor har vi spurgt DLG, om koncernen er en hård nyser at forhandle med.
- Vi føler et økonomisk ansvar for de omkring 200 vognmænd, som vi har en prisaftale med, siger transport-og planlægningschef i DLG, Lars Toft.
- Vognmændene skal økonomisk kunne overleve. Mit indtryk er, at vognmændene er godt tilfredse med at køre for os. Vi har flere vognmænd, som har kørt for os i 5, 10, ja op til 20 år, siger han.
- Det vil altid være DLGs problem, hvis en af vore vognmænd økonomisk ikke kan leve af at køre for os. Vi samarbejder med meget loyale vognmænd, som brænder lige så meget for DLG, som DLG brænder for dem, slutter han.
DLG opnåede i 2016 sit hidtil bedste regnskab med udbetaling af 105 millioner kroner til ejerne, som er de danske landmænd.