Hovedrysten over argument mod Femer
Tunnelprojektets hårdeste modstander i Tyskland bagatelliserer tidsbesparelsen for godstog gennem Femer-tunnelen.
”En teoretisk tidsgevinst på to til tre timer kan hurtigt blive spist op af uforudsete stop,” lyder det i NABU-rapporten. Dermed konkluderes, at Femertunnelen er unødvendig, selv om ruten er godt 160 km kortere end over Storebælt og Kielerkanalen.
- Det virker anløbent at komme med en sådan kritik, siger Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn.
- Hvis der kan opstå forsinkelser på Femerlinjen, så kan der også på Jyllandskorridoren. Jeg har ingen grund til at tro, at der skulle være ekstra stor risiko for forsinkelser over Femer
- Det er helt ubegrundet. Det er ligesom de prøver at fordreje tingene. Tidsbesparelsen ved at køre den direkte vej må være en fordel. Rigtig mange lastbiltransporter kan med fordel lægges over på tog, så vi får en mere miljøvenlig og hurtigere godstransport, siger Rasmus Prehn.
NABU anbefaler, at der investeres i Jyllandskorridoren i stedet for Femertunnelen, men Rasmus Prehn mener, at der er plads til begge.
- Det er ikke et spørgsmål om enten-eller, men både-og. Vi vil også udvide Jyllandskorridoren, og vi har planer for udvide Tinglev-Padborg.
EL: Ikke i orden
Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested, som selv er modstander er Femer-forbindelsen, mener ikke, at NABU's argument holder.
- jeg stor respekt for tyske miljøorganisationers modstand mod Femertunnelen, men jeg vil ikke indskibe mig i det argument. Selvfølgelig skal argumenterne være i orden, og det er de ikke i det pågældende tilfælde, siger han.
Til gengæld er han enig med NABU, at det er vigtigt med investeringer i den sønderjyske jernbane.
- Det vil volde problemer for transporten, hvis den sidste del af den sønderjyske jernbanestrækning ikke bliver to-sporet, slutter han.