Containermarked går fra slemt til værre
Rederier må indstille sig på endnu flere udfordringer i fremtiden - krisen kan fortsætte i årevis
Det er den samstemmende konklusion fra en stribe analytikere.
- Det er et klassisk dilemma om udbud og efterspørgsel, hvor balancen aldrig er vendt tilbage og har kunnet stabilisere raterne. Det er stadig svært at se, hvordan det skal vende tilbage i den nærmeste fremtid, siger Esben Christensen, leder af shippinggruppen i den New York-baserede transportkonsulentvirksomhed Alix Partners, til Finans.
Efterspørgslen på containermarkedet bevæger sig ikke ud af flækken, fragtraterne dratter mod bunden, og de fleste containerrederier slås med røde tal på bundlinjen.
Lars Jensen, der er indehaver af shippinganalysevirksomheden Seaintelligence Consulting, mener, at man skal væbne sig med tålmodighed, før man ser varige forbedringer af problemerne.
- Jeg vil tro, at vi skal frem til 2018 eller 2019, før vi kan se en ende på det strukturelle problem med for mange skibe, siger han til Finans.
Maersk Line, der er størst på verdensmarkedet, har store problemer med at holde indtjeningen oppe. Selskabet tabte 182 mio. dollars i 4. kvartal 2015, inden man i dette års 1. kvartal har fået forbedret det til et overskud på 37 mio. dollars.