Fedex opkøber TNT i milliardhandel
Den amerikanske godstransportør overtager alle aktiviteter i hollandske TNT Express
Opkøbet skal kombinere styrkerne hos begge firmaer - verdens største netværk på luftekspres og et unikt Europæisk vejnetværk, hvilket vil udvide den eksisterende Fedex portfolio og omforme den globale transport- og logistikbranche.
- Dette opkøb er en betydelig præstation og markerer begyndelsen af en ny æra, fyldt med gode udsigter for vores folk, kunder og aktionærer, siger Frederick W. Smith, bestyrelsesforman og administrerende direktør for Fedex.
- Vi er stolte af at fejre foreningen af to ikoniske virksomheder og de cirka 400.000 medarbejdere der er dedikerede til at betjene kunderne over hele verden.
- Timingen for denne historiske begivenhed er vigtig, især i den nuværende markedssituation, hvor global e-handel oplever tocifrede vækstrater, tilføjer han.
- Tilføjelsen af TNTs kompetencer til vores eksisterende services i verdensklasse, inklusiv Genco og det nyligt relancerede Fedex Crossboarder, vil yderligere udvide Fedexs evne til at støtte forretningsforbindelser over hele verden.
- Gennem vores 43 år lange historie har Fedex flere gange genopfundet og revolutioneres branchen, fra den første dag-til-dag service bakket op at en pengene-tilbage garanti, til opfindelsen af internetshipping. Og lige som vi har revolutioneret USAs nationale pakkeindustri gennem opkøb og udvikling, vil opkøbet af TNT forandre måden hvorpå kunderne oplever Fedex over hele verden, siger Frederick W. Smith.
- Vi tror på, at dette strategiske opkøb vil tilføje væsentlig værdi til Fedex' aktionærer, medarbejdere og kunder over hele verden, især i Europa, hvor vi vil etablere os som en stærk ny spiller på markedet, siger Alan B. Graf, finansdirektør i Fedex, og tilføjer:
- De nye TNT Express medarbejdere medbringer 70 års alsidig erfaring, hvilket kombineret med vores medarbejderes kompetencer vil gøre denne integration til en succes.
Integrationsprocessen går i gang med det samme. Fedex' store erfaring med opkøb og integration af virksomheder både i USA og globalt vil hjælpe begge virksomheder med at geare investeringer i både teknologi, infrastruktur, faciliteter og operationelle kapaciteter til at positionere de kombinerede virksomheder til langsigtet vækst og succes.
I den nærmeste fremtid vil kunder opleve at interagere med begge firmaer som de er vant til. Når integrationen er gennemført, forventer Fedex at kunderne kan nye et udvidet globalt udbud, der trækker på bredden af erfaring fra begge virksomheder.