Transportministre sender alvorsord til kommissær
DTL er begejstrede over udviklingen, der tegner en fælles front i EU
Dermed følger den danske minister omsider i kølvandet på den tidligere regerings bestræbelser på at samle en fælles front i EU.
- Jeg hæfter mig ved de mange alvorlige ord, der løber gennem ministrenes brev – begreber som bekymret, misbrug, bevidst omgåelse, ulovlige aktiviteter, ulige konkurrence, levevilkår, offentlig sikkerhed, sociale rettigheder, vrede borgere og virksomheder, smuthuller, trafiksikkerhed, voldsom konkurrence og så videre. Det er et klart signal om, at en bred kreds af EU-lande tager problemerne meget alvorligt, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.
- Dette morads handlede på et tidspunkt om, at DTL udtrykte bekymring om en helt ukontrolleret udvikling af transportmarkedet i EU. Men nu handler det om, at både politikerne og borgerne, i store dele af Europa, siger fra, fortsætter Erik Østergaard.
Skriften på væggen
- Jeg bemærker mig, at ministrene meget konkret peger på problemer med overfyldte rastepladser og den uforholdsmæssige vækst i brugen af varebiler i internationale transporter – meget aktuelle problemstillinger i Danmark. Spørgsmålet om rastepladser tager det danske Folketing stilling til i den kommende samling. Og også her har DTL været drivende i arbejdet.
- Jeg er ikke i tvivl om, at der også kommer et næste brev til EU’s transportkommissær om de kæmpeudfordringer, branchen slås med, og hvis ikke Kommissionen snart kommer ud af starthullerne, vil det få endnu flere landes transportministres underskrift. Skriften på væggen siger mig, at social dumping trækker en lang række forskellige problemstillinger med sig, blandt andet EU-modstand i befolkningerne – som vi så det med Brexit – og virker som væksthæmmende i lande med stor velfærd og stor social sikkerhed. Derfor burde bekæmpelsen af social dumping være en kerneopgave for enhver europæisk politiker, slutter Erik Østergaard.