Overvej at ansætte en flygtning
Direktør i ATL Lars William Wesch opfordrer transportbranchen til at finde plads i virksomhederne til flygtningene
Du har nok bemærket, at antallet af indgåede IGU-aftaler indtil videre ikke er særligt højt. I den seneste tid har medierne været flittige til at fortælle om, at der foreløbig kun er indgået 13 IGU-aftaler inden for alle brancher. Men eksemplet fra Fyn viser, at der er noget i gang.
Vi har en fælles forpligtelse til at sikre, at flygtningene kommer til at bidrage til det danske samfund, mens de opholder sig i Danmark. Hidtil har det været vanskeligt at se, hvordan man kunne få flygtninge med dårlige danskkundskaber og få faglige kompetencer ind i vores branche. Med IGU-forløbene er der opstået en mulighed, som vi bør forfølge.
Der er ingen tvivl om, at det er lettere at uddanne en flygtning til lager- og terminalarbejder end til lastbilchauffør. Derfor er det glimrende, at AMU Fyn begynder med at uddanne lagerarbejdere. Men det kunne være forfriskende, hvis der er virksomheder, som indgår IGU-aftale rettet mod jobbet som lastbilchauffører. Lad det være en opfordring.
Som virksomhed er det vigtigt, at I gør jer klart, om I vil yde den ekstra indsats, som det kræver at ansætte en flygtning. Det er afgørende for succes, at I laver en ordentlig screening inden ansættelsen. I skal tro på, at I kan gå hele vejen. I den forbindelse er det værd at huske på, at de kommunale jobcentre har et incitament til at lave flest mulige IGU-forløb. Det betyder nemlig, at udgiften flytter fra kommunen til staten.
Vi er i en branche, hvor der mangler arbejdskraft, og der er udsigt til endnu større mangel i fremtiden. Flygtninge og familiesammenførte er ikke løsningen på den udfordring, men hvis der er flygtninge, som kan bidrage til løsningen, skal vi da være med til at sikre, at det sker.
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Debat.