23948sdkhjf

Smart kontrol kan blive løsningen på trængsel

Er du også træt af kø på Vestfynsmotorvejen? Måske skal vi se mod Tyskland for at finde en løsning
Der skal gøres noget ved trængslen på Vestfynsmotorvejen, indtil der bliver råd til, at der bliver bygget en tresporet motorvej over Fyn. Det mener både transportministeren og erhvervet.

ITD foreslår nu, at man tager ved lære af de erfaringer, man har gjort sig på A7 ved Hamborg. Her har man gennem flere år har brugt kamerateknologi og interaktive informationstavler til at løse trængselsproblematikken. Samtidig slår ITD et slag for kørsel i nødsporet i visse tidsrum af døgnet. Løsningen skaber resultater og er billig, forlyder det.

- Vore chauffører og vognmænd klager over mange kødannelser, hyppige uheld og andre stop-and-go-situationer på Vestfynsmotorvejen, og det er efterhånden ikke kun i weekenderne og i myldretiden, vi får disse tilbagemeldinger. Derfor er vi åbne for kørsel i nødsporet, lyder det fra Anders Jessen, erhvervspolitisk chefkonsulent i ITD.

Udmeldingen kommer på baggrund af, at transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt ønsker at åbne op for kørsel i nødsporet på den stærkt trafikerede E20 motorvej mellem Aarup og Odense. Baggrunden er, at ministeren vil trængselsproblematikken på vejen til livs.

Det glæder erhvervslivet på Fyn, men Vejdirektoratet mener ikke, det er en gangbar løsning på grund af trafiksikkerheden.

Folketinget har allerede nikket ja til, at der skal foretages en udvidelse af motorvejsstrækningen fra to til tre spor, men der er p.t. ikke afsat økonomiske midler hertil. Så udvidelsen ligger fortsat nogle år ude i fremtiden.

Vestfynske motorvej er notorisk kendt for at være meget trafikeret. Vejdirektoratet oplyser, at belastningsgraden på strækningen ligger på 70-80 procent i den største time i dag, og allerede om få år vil den nå en kritisk belastningsgrad.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078