23948sdkhjf

FDM vil have forbud mod særtransporter i myldretiden

Når man kører på det danske vejnet, er det ikke usædvanligt at møde en eskorte af gule blink, der bevæger sig med lav hastighed.

Det kan for eksempel være store vindmølletransporter eller andre såkaldte særtransporter.

Hos bilejernes forening FDM er man ikke begejstret for transporterne, fordi de skaber køer.

Derfor mener FDM, at der burde indføres spærretider for særtransporter, der gør det forbudt for de store lastbiler at køre i myldretiden. Det skriver DR Syd.

Juridisk konsulent i FDM Dennis Lange forklarer:

- Når de skal igennem trafikken bliver kapaciteten på vejen nedsat, og nogle gange bliver vejen spærret i en periode. Det betyder, at andre erhvervsdrivende og private bilister får øget deres transporttid betragteligt.

Det forslag er imidlertid ikke populært i transportbranchen. Finn Bjerremand, der er teknisk konsulent hos Dansk Transport og Logistik, siger til DR Syd:

- Det vil være noget bøvl for de erhvervsdrivende, der pludselig skal forklare kunderne, at der vil være noget længere transporttid for en særtransport.

Han peger på en række andre tiltag, man kunne tage i brug i stedet for. Blandt andet foreslår Finn Bjerremand, at man tillader særtransporterne at køre 80 kilometer i timen i stedet for de 60 kilometer i timen, som de må køre i dag.

Han mener også, det ville gavne med adfærdskampagner, der vejleder bilisterne i, hvordan de bevæger sig effektivt forbi en særtransport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234