Europæisk logistik kan blive en guldgrube i Kina
E-handel i Kina er i kraftig vækst, men udbuddet af logistik- og transportløsninger i landet er dyre og ineffektive
- Logistik i Kina er på et meget lavt niveau i forhold til for eksempel Tyskland, som er et af de bedste lande i verden til logistik. Og det er på trods af, at Kina har en god infrastruktur, mange chauffører og lastbiler samt at Kinas regering har været med til at finansiere mange moderne logistikparker, siger professor Dianjun Fang, og fortsætter:
- Problemet er manglende IT systemer til at koordinere logistik og fragt, både på lagre og hos transportører, samt manglende samarbejde mellem virksomheder omkring logistik og fragt. Al dette gør logistik i Kina dyrt og ineffektivt, for eksempel kører lastbiler i Kina ofte med halvtomme læs, og hvis et kinesisk lager har et IT-system, understøtter det sjældent lagerprocesserne.
Kultur- og forretningsforskelle
Derfor har Kina et stort potentiale for europæiske virksomheder, der arbejder indenfor effektivisering af varelager, logistik og fragt. Kinesernes åbenhed mod ny læring og teknologi er med til at forstærke dette potentiale, men der er udfordringer forbundet med at træde ind på det kinesiske marked.
For selvom kinesere er åbne overfor nye metoder og teknologi, er europæiske virksomheder nødt til at forstå kinesisk kultur og forretningsgange.
- Kinesere er ikke gode til at planlægge og tænke i processer, men går mere op i at eje den nyeste eller bedst markedsførte teknologi. Derfor er det vigtigt, at man som europæisk virksomhed overbeviser den kinesiske virksomhed om vigtigheden af at analysere deres processer, inden de vælger, hvilken teknologi der skal understøtte deres eksisterende lager-, logistik og leveringsprocesser, råder Dianjun Fang.
Personlige forbindelser er afgørende
Kinesere er generelt hårdtarbejdende og glade for at lære nyt. Derfor er det også en fordel, hvis europæiske virksomheder kan tilbyde uddannelse og oplæring i Kina. Men europæiske virksomheder kommer helt klart længst ved at etablere en afdeling i Kina med lokale folk.
- Kulturen og forretningsgangene er helt anderledes i Kina, for eksempel er det praktisk talt umuligt at gøre forretning i Kina uden personlige kinesiske forbindelser indenfor din branche. Derfor tror jeg på, at europæiske virksomheder vinder større markedsandele ved at etablere en lokal afdeling i Kina, afslutter Dianjun Fang.
Fakta: Europæisk logistik i Kina
· Dianjun Fang er professor på Tongji University i Shanghai og Chief Representative of China ved det tyske Fraunhofer institut indenfor logistik.
· Dianjun Fang har researchet, uddannet og rådgivet i logistik og supply chain management i mere end 30 år.
· Der er ca. 30 mio. chauffører og 20 mio. lastbiler i Kina.
· Kinesiske lastbiler må fragte op til 20 biler ad gangen, hvor europæiske kun må fragte 8-10 biler.
· Kina bruger to pallesystemer, hvilket er problematisk, da de har forskellige størrelser: europapaller på 1 x 1,2 m og japanske paller på 1,1 x 1,1 m.
· Dianjun Fang holdt oplæg om Kina og dets muligheder for europæiske logistikvirksomheder på Nordic Delivery Conference 2016 i København.
· Nordic Delivery Conference er årets mest inspirerende leveringsevent for e-handels-, transport-, logistik- og leveringsbranchen.