Flyttefolk er trætte af ulovligheder
Det kræver en høj forretningsmoral at blive medlem af Dansk Møbeltransport Forening.
Økonomisk går det også godt i de enkelte flytteforretninger. Næsten alle har et pænt overskud. Der hersker nye tider, hvor der flyttes rundt på danskernes inventar. Langt de fleste har lagt finanskrisen bag sig.
En regnskabsgennemgang foretaget af revisions- og rådgivningshuset Deloitte viser, at 93 procent af virksomhederne i flyttebranchen havde et overskud i 2015 mod 77 procent i 2014. Særligt i og omkring København er der tjent gode penge.
Stabilt medlemstal
Dansk Møbeltransport Forening har i de senere år haft et stabilt medlemstal på 75 aktive virksomheder. Hård konkurrence og fusion af virksomheder har ødelagt den mangeårig flotte rekord på 100 medlemmer, men det gør ikke så meget. De tilbageværende er økonomisk blevet stærkere.
- For DMF er antallet af medlemmer ikke et succeskriterium, siger foreningens formand, Lasse Ørum.
- Vi satser på kvalitet i de enkelte medlemsvirksomheder, og det smitter af på vores forening. Vi har et godt "brand". Det kan vi se af de mange, der "låner" vores bomærke og misbruger vores gode omdømme!
Ikke alle lever op til normerne
De organiserede flyttefolk har altid haft et anstrengt forhold til de små køretøjer under 3.500 kg. I DMFs øjne lever disse bilers ejere ikke altid op til normerne for den gode forretningsskik, som gælder i den organiserede del af flyttebranchen.
- Vi vil gerne have flere medlemmer, men kun dem, der lever op til vores moralske kodeks, siger formanden.
DMF-medlemmerne udgør mindre end halvdelen af den samlede danske flyttebranche. Den anden halvdel er uorganiseret eller medlem af en anden vognmandsforening, fordi flytning kun udgør en del af deres forretning.
Flyttebranchen spænder vidt. Fra virksomhedsflytning og møbeltransport til kunsttransporter og generelle flytteopgaver.
Træt af ulovligheder
Formand Lasse Ødum er godt træt af de mange ulovligheder i møbeltransportbranchen. Derfor opfordrer han sine medlemmer til at anmelde flyttefirmaer, der ikke kører efter bogen.
- Vi er ikke nogen sladrekanal, men flyttefolk og deres medarbejdere kan ikke overleve, hvis de udsættes for urimelig konkurrence. Det er efter min mening et "must" at påpege urimeligheder.
- Vi hører løbende om helt urealistiske priser på flytninger. Ikke alene underbyder de; men de giver også kunderne et indtryk af, at flytninger kan fås for en slik.
Man kan kun have en begrundet mistanke om, at der er flyttefolk, som hverken betaler moms eller overenskomstmæssig løn. Vi får mange henvendelser fra kunder, som vil sikre en flytning under betingelser, som de kan stole på. De tør ikke gamble med tvivlsomme fakturer for deres flytning, siger Lasse Ørum.
Økonomisk pres
Selv om det generelt går økonomisk godt for DMF-medlemmer og den øvrige del af flyttebranchen, er de på det offentlige udbudsområde udsat for et stigende økonomisk pres. Når kommunerne går sammen om et stort udbud, er de med til at presse priserne i bund.
Der kan være rigtig mange om buddet på flytteopgaver. Nogle tilbyder priser, som de har svært ved at leve af. Kampen om at få fat i opgaver offentlige myndigheder og institutioner er indædt.
Den tid er for længst forbi, da foreningen kunne have en mening om, hvad den fandt var en fornuftig transportpris. Den specielle afregning, som DMFs forhenværende formand, Niels Justesen fra Fåborg, fik, er også fortid; men den havde noget smukt over sig. Noget der ikke findes i dagens barske flytteverden.
Niels Justesen, som er æresmedlem af DMF, var og er om nogen ekspert i kunsttransporter. Han havde en nær kontakt med danske kunstnere, som måske ikke altid havde rede penge til at betale for transport af deres værker. Ofte foregik betalingen i form af naturalier. Derfor er familien Justesens privathjem udstyret med en pæn samling af god og moderne kunst.
Gave fra regeringen
Regeringens planer om at flytte statslige arbejdspladser fra det københavnske til hovedsageligt det jyske er noget af en gave til de vognmænd, som er eksperter i at transportere museumsgenstande. Udflytningen af Jagt- og Skovbrugsmuseet fra Hørsholm til Djursland i 2017 - en tur på 287 km - har forståeligt nok mange flyttevirksomheders store opmærksomhed. De kender alle notatet fra Kulturministeriet, hvor der er afsat 17 millioner kroner til flytteudgifter m.v.
Museumsinspektør Jette Baagøe har ligesom hovedparten af medarbejderne på de 13 statslige arbejdspladser ikke tænkt sig at bosætte sig i det jyske. Til gengæld skal der flyttes tusindvis af museumsgenstande. Mange af dem er skovmaskiner og traktorer, og der er altså ikke bare lige til at flytte eller at opbevare. Noget tyder på, at den realistiske flyttepris får svært ved at indpasses i den optimistiske beregning fra Kulturministeriet.
Gemte figur i tre år
DMF har haft flere markante formænd. Mest markant var nok den stilfærdige og seriøse Niels Justesen fra Fåborg. Han var indbegrebet af de pæne flyttefolk og sikrede, at foreningens beslutninger blev baseret på fynsk snusfornuft uden de store armbevægelser.
Han var forenings-snu på sin egen stille og fynske måde. Og det var godt for medlemmerne.
Forretningsmæssigt fik den kunstinteresserede Niels Justesen flere interessante opgaver. I tre år var den australske kunstner Ron Muecks fem meter høje og 500 kg. tunge skulptur "Boy" skjult i hans flyttefirma i Fåborg.
Ingen måtte vide, at det skulle udstilles som vartegn for det århusianske kunstmuseum ARoS, der blev indviet i 2004.
I den tid var alle implicerede i virksomheden i stand at overholde løftet om absolut tavshedspligt.
Københavnsk formand
Efter 15 år på formandsposten mente Niels Justesen, at tiden var inde til at finde en afløser. Helt naturligt faldt valget på den ambitiøse næstformand Leif Jensen. En københavner, som kaldte en spade for en spade.
Leif Jensen var ikke til de forkromede programerklæringer. Han ville det bedste for virksomhederne og deres medarbejdere. Han kæmpede bravt for sine ideer, indtil hans gamle familiefirma blev solgt til konkurrenten Møbeltransport Danmark. Han var en rigtig flyttemand, som havde uddannelse som en af sine kæpheste. Han forlod formandsposten i 2015 og arbejder stadig i transportbranchen.
Jysk formand
Efterfølgeren på formandsposten i DMF er Lasse Ødum - en sindig og eftertænksom jyde - med rod i Randers. Hans virksomhed omfatter ikke alene flytteservice men også krankørsel og generel vognmandsvirksomhed. Det betyder, at han anvender en stor del af sin arbejdstid i Randers. Han har bestemt, at de praktiske organisatoriske opgaver må klares af DMFs sekretariatschef fra hovedsædet i Roskilde. De mere politiske sager skal han og bestyrelse nok tage sig af.
Som flere andre DMF-medlemmer har Lasse Ørum på arbejdsgiversiden ikke lagt sine kontingentkroner i DTL-A men i ATL.
- Medlemmerne bestemmer selv, hvor de mener, det er bedst at være, siger han .