23948sdkhjf

Actros - Den tyske sparegris

TEST: Mercedes-Benz Actros i 480 hk-versionen viste sig både at være smidig og økonomisk, da Transportmagasinet bilen på alle vejtyper og i kuperet terræn.
Mercedes har fået øget sit salg herhjemme af tunge lastbiler betragteligt, blandt andet ved at vognmænd låner en trækker i en periode på to uger - og ved selvsyn kan opleve bilernes lave brændstofforbrug.

Importøren har skræddersyet en såkaldt Fuel Duel-udgave, hvor bilen er specificeret på en måde, som fremmer lavt forbrug.

Transportmagasinet kørte en tur med den selv samme 3-akslede bil - inden den skulle afsted på en testtur hos vognmandsforretningen Lars Stokholm i Rødovre. En af hans chauffører skal køre i den nye Actros i 14 dage i stedet for i sin sædvanlige lastbil.

Han skal køre på helt samme måde, som han plejer at køre i sin egen bil. Resultatet skal fortælle vognmanden, om det er en god idé at skifte til Actros næste gang, der skal skiftes biler.

I det seneste år er der gennemført 156 dueller hos danske vognmænd med en gennemsnitlig besparelse på 12 procent i brændstofforbruget i forhold til referencebilerne.

Vores test-Actros havde kørt knap 29.000 km med en driftstid på 530 timer siden den blev indregistreret for nogle måneder siden.

Vores tur begyndte hos vognmand Stokholm i Rødovre og gik til Sydsjælland ad motorvejen, og efter et kaffe-stop på en rasteplads, gik det retur ad den gamle hovedlandevej 2, hvor der er mange bakker at forcere og lige så mange nedkørsler.

Det gav god mulighed for at prøve bilens PPC system (Predictive Powertrain Control), hvor bilen ved hjælp af blandt andet GPS og digitale 3D kort tilpasser gearskift og motorydelse efter stigninger og nedkørsler i terrænet.

Fem procent forbedring

PPC giver i Euro 6 udgaven en forbedring af brændstofforbruget på op til fem procent ifølge fabrikkens egne målinger; men det er også et resultat, som er bevist gennem vognmændenes Fuel Duel-tests.

En længere bagakseludveksling giver yderligere op mod tre procent besparelse.

Bilen blev kørt med automatgear - så den bestemte selv, hvordan, der skulle køres på landevejen - og systemet virkede godt.

Mest kørte vi på de lige stræk i 12. gear - med enkelte afstikkere til 11. gear, som blev sat ind lige inden stigningerne. Det skete næsten helt lydløst og uden tab af fart. Flere gange valgte systemet at køre i ECO Roll funktionen, hvor bilen kører i friløb, når motoren er i tomgang.

Motorbremse på nedturene

På nedturene brugte vi nærmest kun bilens motorbremse, der betjenes via en stilk på ratstammen a la retarder. Skulle vi bruge ekstra bremsekraft, trak vi yderligere stilken indad for at geare ned.

Vi passerede også flere rundkørsler - og her sørgede vi for at sætte farten helt ned ved indgangen til rundkørslen for så at accelerere ud af rundkørslen bagefter.

Linjevogter og bremsehjælp

Testbilen havde linjevogter (Lane Departure Warning) og Active Brake Assist i tredje generation.

Fjerde generation kommer sidst på året og omfatter så også fodgænger-genkendelse! En radar er monteret i kølergrill’en til Active Brake Assist.

Vores testbil havde Mercedes-Benz’ OM 471-motor i anden generation-udgave. Den kom på markedet i efter 2015. Her havde Mercedes-ingeniørerne gennemført fik nogle vigtige motor-opdateringer, som har betydet brændstof-besparelser på ekstra tre procent.

I næste generation bliver der yderligere drivline-opdateringer, som sænker forbruget med yderligere tre procent.

Der bliver således hele tiden indført forbedringer for at forbedre økonomien - blandt andet højglanspolerede gearhjul i garkassen.

49,5 liter til 163 km

Vores testtur var på 163 km, som blev kørt med en gennemsnitshastighed på 69,3 km/t. Køretiden var to timer og 21 minutter. Forbruget blev på 49,5 liter diesel og 3,2 liter AdBlue ifølge udskrift fra bilens FleetBoard system. Resultat 3,2 km/l med en CO2 emission på 130,2 gram pr km.

Det skal dog nævnes, at det på turen både var tåget og blæsende med mindre regnbyger. Dertil kommer en ringe aerodynamik på grund af trailerens last, der bestod af tunge firkantede generatorer. Bilens totalvægt på turen var 39 tons.

Sammenlagt opnåede vi ifølge FleetBoard’en en karakter på 9,25 i kørestil ud af maksimalt 10. Forbrugsrelateret kørestil gav karakteren 9,19 og bremserelateret kørestil karakteren 9,37.

Ser vi på turen generelt, skal vi rose kørselskomforten og udsynet. Der var god støtte i førersædet, der var ventileret i testbilen.

Det var let at blive dus med bilen. Den er stabil og let at håndtere.

Fint er betjening af fartkontrol med knapper ved ratkanten på rattets forside (klokken 9 og 3) - hvor man optimal oversigt og letteste betjening.

Alle informationer aflæses på kombi-instrumentet mellem speedometer og omdrejningstæller.

Kabinen er rar at være i med sit flade gulv og høje L førerhus Stream-Space med ståhøjde op til 1.970 mm. Er det ikke godt nok, er der to førerhuse, der er større - størst er Giga Space med ståhøjde på op til 2.130 mm. Der er masser af aflæggeplads og skabe i kabinen.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205