Komité: Midtjysk motorvej bør prioriteres helt i top
Hærvejskomité presser på for beslutning i efterårets forhandlinger om 2025-planen.
- Samfundsøkonomisk bør den motorvej være nummer to eller tre blandt de omkring 50 vejprojekter, som Folketinget skal forhandle om til efteråret, siger Poul Andersen, der formand for Hærvejskomitéen, som netop har været på besøg i Folketingets trafikudvalg.
Konklusionen kommer fra en undersøgelse, som Copenhagen Economics har udarbejdet for Hærvejskomitéen. Den ny landstrafikmodel er anvendt, og resultatet øger den samfundsmæssige forrentning fra 8,3 til 9,1 procent.
Aflaster Vejlefjordbroen
Komitéen ønsker en afklaring af linjeføringen og derefter en miljøanalyse (VVM) af den første delstrækning i den sydlige ende.
- Der kan man lave en hurtig aflastning af Vejlefjordbroen, understreger Poul Andersen, som er tidligere socialdemokratisk trafikordfører og i dag medlem af regionsrådet i Region Syddanmark.
Komitéen overlader det til Vejdirektoratet og landspolitikerne at vælge linjeføring ud fra de fremlagte korridormodeller.
Håber på snarlig aftale
- Der må komme en politisk afklaring på, hvor man vil lægge den trassé. Det blander vi os ikke i. Der er mange lokale ønsker til, hvordan man gerne vil have motorvejen. Jeg forventer en beslutning her i efteråret i forbindelse med en aftale om de fremtidige investeringer, siger han.
- Vi bringer bare videre, at Vejdirektoratet peger på, B+ giver den største effekt, slutter Poul Andersen.
Den linjeføring (B+) til 21,8 milliarder kroner begynder ved Christiansfeld, ligger omtrent midtvejs mellem Vejle og Billund, videreføres mellem Ikast og Silkeborg og vest for Viborg til nord for Hobro. Med andre ord en kortere rute fra Padborg til Ålborg end E45 forbi Århus.
Vestligere hærvejsvej
Parallelmotorvejen i Midtjylland er et af de tre projekter, der nævnes udtrykkeligt i regeringens 2025-plan.
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) ønsker at undersøge Lunderskov-Billund-Give som første etape af en midtjysk motorvej, som ligger vest for B+.
- Den vestligere linjeføring berører ikke i samme omfang de naturskønne områder ved Vejle Ådal og vil i højere grad vil kunne betjene den internationale lufthavn i Billund, fremhæver han.
Alle fire korridorer har en intern rente et godt stykke over mindstekravet på 4 procent, viser Vejdirektoratets genberegning på den ny landstrafikmodel, som blev præsenteret i Haderslev den 1. juli.