Kampen mod social dumping er en værdikamp
I den forgangne uge dukkede et interessant bidrag op fra den svenske transportdebat
For som speditøren siger: "Ulovlig cabotage er et samfundsproblem, som skal stoppes” og videre, at ”dårlige arbejdsvilkår, usikkert arbejdsmiljø og en skævvreden konkurrence er konsekvensen af ulovlig cabotage.”
Speditøren hilser det derfor velkomment, at den svenske regering har afsat 75 millioner kroner over tre år til bekæmpelse af ulovlig cabotagekørsel, men siger samtidig, at indsatsen slet ikke er tilstrækkelig.
Social dumping rammer mange
DTL Danske Vognmænds direktør Erik Østergaard kalder initiativet for ”værdikamp på den store klinge”.
Han peger på, at den unfair konkurrence på transportmarkedet, herunder de mange krumspring og gradbøjninger af cabotagereglerne, som DTL-Danske Vognmænd har kørt benhård kamp imod, både i Danmark og EU, er en del af den værdikamp:
- Alt for længe har det været den herskende opfattelse blandt mange – men dog langtfra alle – borgerlige politikere, at problemerne med social dumping var en konstruktion opfundet af fagbevægelsen alene med det formål at gøre tilværelsen vanskeligere for arbejdsgivere.
- Men det er en fundamental fejlslutning, for også arbejdsgivere, og det vil sige selvstændige erhvervsdrivende, som bidrager med vækst og beskæftigelse, rammes benhårdt af social dumping. Den erkendelse breder sig, ikke mindst i EU, hvor parlamentarikere på begge fløje i stigende grad erkender problemerne og de fundamentale værdimæssige følgevirkninger.
Sund forretning med ansvar
Erik Østergaard mener, at den svenske speditør åbenlyst har indset, at samfundet ikke kan ikke fortsætte som det gør, uden at det slår bunden ud af vores arbejdsmarked og dermed ud af et helt vitalt område i selve vores samfundsmodel:
- Når DTL-Danske Vognmænd igen og igen og igen og så igen kæmper kampen for ordentlige forhold og imod social dumping og unfair konkurrence, så er der to lag i det: Det ene er, at vi varetager vores medlemmers vitale interesser og behov for at kunne drive en sund forretning i Danmark og nærmeste omegn på vilkår der er meningsfulde. Og det andet niveau er, at vi som organisation, vores medlemmer og jeg som borger har et medansvar for, hvordan vores samfund udvikler sig, siger DTL-direktøren – der også henviser til, at for eksempel det hollandske parlament har vedtaget en ny lov, der gør, at social dumping i transportbranchen også kan ramme ordregiveren.
- Kampen mod social dumping er værdikamp. Den trækker ikke kun økonomiske spor, men handler også om, hvordan vi ønsker, at man skal behandle hinanden i samfundet generelt og på arbejdsmarkedet i særdeleshed. Og den kamp er langt mere fundamental og med langt større perspektiver, end kampen for skattelettelser til en lille og i forvejen meget privilegeret gruppe, siger DTL – direktøren.