Kontrol af køre- og hviletid rykker ud på virksomhederne
Nu tilbyder Færdselsstyrelsen som forsøg at komme ud på virksomhederne og lave kontrol af køre- og hviletidsregistreting
- De havde nogle spørgsmål, som jeg kunne besvare med det samme. Der var også nogle chauffører, hvor der manglede data, så det skaffede jeg til dem. De sad for sig selv og arbejdede, og så kom de og bankede på, når de havde spørgsmål, fortæller Jan Overgaard.
Kontrol kan give dårlig mave
Hvis der havde været tale om den almindelige administrative kontrol, havde Færdselsstyrelsen bedt Jan Overgaard om at sende dokumentation til styrelsen. Der er tale om store mængder data, som skal kopieres eller lagres elektronisk, inden det sendes. Derefter var der gået flere måneder med sagsbehandling.
Hvis kontrollanterne kom i tvivl om, hvordan en chauffør havde arbejdet, ville Jan Overgaard blive bedt om yderligere dokumentation. Og sådan kunne tiden gå. Der er eksempler på, at sagsbehandlingen har taget to år.
Chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup roser Færdselsstyrelsen for at flytte kontrollen ud på virksomhederne.
- Det er en god service. Man kan komme i dialog med hinanden og få afklaret fejl eller misforståelser med det samme. Det er en anden sagsbehandling, end når det bare er de kolde facts, der ligger på bordet, siger han.
Køre- og hviletidsreglerne er omdiskuterede, og straffen for at overtræde reglerne er i visse tilfælde meget hård.
- I de tilfælde, hvor reglerne er overtrådt, har både chauffører og virksomheder ventet lang tid på en afgørelse. Det er et ekstra pres at lægge på folk, som godt kan give dårlig mave, siger Bent Bejstrup.
Dokumentationen skal være klar
Den ud kørende kontrol er et forsøg, som foreløbig vil vare nogle måneder. I første omgang vil 30 virksomheder få besøg, inden projektet bliver evalueret. Kontorchef i Færdselsstyrelsen Jesper Høgh Bach ser det som en mulighed for at vejlede vognmændene.
- Her har vi mulighed for at komme i dialog med den enkelte vognmand. Vi kan fortælle ham, hvis der er en regel, som han ikke har forstået rigtigt, siger Jesper Høgh Bach.
- Men hvis reglerne er overtrådt, er der ingen forskel fra tidligere. Så får man samme behandling og sagsbehandlingen gøres færdig hos Færdselsstyrelsen inden sagen eventuelt gives videre til politiet.
Jesper Høgh Bach ser den ud kørende kontrol som et supplement til den administrative virksomhedskontrol og vejsidekontrollerne. Han opfordrer vognmændene til at have alle data klar, når kontrollanterne kommer på besøg.
- Hvis der mangler oplysninger, er vi nødt til at tage hjem igen. Så kan sagen ikke gøres færdig, og man får ikke fordelene af at have kontrollanterne på virksomheden, siger han.
Ingen problemer hos Overgaard
To en halv time efter at de tre kontrollanter havde trillet deres kufferter med udstyr ind hos Erling Overgaard & Søn, forlod de virksomheden igen.
- Jeg fik at vide, at de kun havde fundet nogle bagateller. De præsenterede mig for en kontrolrapport, som vi skrev under på, og så var det overstået. Alt i alt var det en meget fin oplevelse, fortæller indehaver Jan Overgaard.
ATL hjælper gerne virksomhederne med at forberede møder med Færdselsstyrelsen. Medlemmer er velkommen til at kontakte Bent Bejstrup.
Kilde: ATL