23948sdkhjf

Naturforening kæmper mod en ny Elb-tunnel

Retssag nummer to ved domstolen i Leipzig, hvor Femerprojektet nok også ender.
Femertunnelen er blot et af de vanskelige, langtrukne projekter, som Slesvig-Holstens trafikminister Reinhard Meyer kæmper for mod naturforeningen BUND.

Forvaltningsdomstolen i Leipzig er i gang med den formentlig sidste retssag vedrørende den 6 km lange Elbtunnel ved Elbens munding, skriver den slesvig-holstenske avis SHZ.

Sagen har flere ligheder med den tre gange længere tunnel mellem Rødby og Puttgarden. Det er nemlig dén domstol, som BUND vil gå til, når Femertunnelens miljøgodkendelse ligger klar i Kiel.

Elbtunnel ligger mellem Glückstadt i Slesvig-Holsten og Drochtersen i Niedersachsen. Den har været på tegnebrættet i 20 år og er en videreførelse af den øst-vestvendte A20 nord om Hamborg.

Foruden BUND kæmper tre landmænd for at undgå ekspropriation, og selskabet bag en vindmøllepark vil ikke nedrive to møller. Den lokale færgefart har opgivet ævred, efter at Slesvig-Holsten gav tilsagn om en erstatning i den første retssag.

Mangelfuld miljørapport
De fleste indvendinger blev afvist af domstolen i april, men den kendte en miljørapport for retsstridig på grund af flere fejl i analysen af anlæggets indvirkning på Elbens vandkvalitet.

Den fejl rettes der op på i en revideret rapport, som ventes i slutningen af november, oplyser Reinhard Meyer i Kiel til avisen.

A20 er i forvejen stærkt forsinket på grund af en naturklagesag. Renoveringen af Rader Hochbrücke kan også blive ramt af en langvarig miljøretssag, hvilket vil ramme trafikken fra Danmark til kontinentet i den såkaldte Jyllandskorridor.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08