23948sdkhjf

Her bygges Europas nyeste varebiler

Den nye VW Crafter og MAN TGE skal bygges i Polen, hvor VW netop har indviet en bilfabrik til 800 millioner euro.
En biskop, en minister, en borgmester og en fagforeningsleder. De deltog - sammen med toppen af polsk erhvervsliv og VW ledelsen - i den officielle åbning af den nye VW-fabrik forleden i Polen. Fabrikken, der repræsenterer en investering på 800 millioner euro (cirka 6 milliarder kroner), er en af de største investeringer, som er foretaget i Polen de seneste ti år.

Fabrikken blev da også velsignet og lykønsket på behørig vis af de 1.000 gæster, som deltog i åbningshøjtideligheden - heriblandt en polsk biskop.

Her på fabrikken vil VW’s nye Crafter og søstermodellen, MAN TGE, blive bygget.

Fabrikken ligger i Wrzesnia i det centrale Polen cirka 300 kilometer vest for hovedstaden Warszawa. Området har Polens højeste arbejdsløshed. Derfor har den polske regering taget imod fabrikken med kyshånd. Fabrikken vil beskæftige cirka 3.000 medarbejdere, men vil også skabe mange tusinde job hos underleverandører og servicefag i området.

Der er 45 polske underleverandører, heraf er de syv fra lokalområdet.

Langsomt samlebånd

Da vi gik rundt på fabrikken inden åbningen, gik det langsomt på samlebåndene. Der var kun ét hold i gang. De øvrige hold var under oplæring. Til det formål var der kommet eksperter fra VW’s hovedfabrikken i Hannover og fra VW’s gamle polske fabrik i Poznan. Sidstnævnte har eksisteret i 20 år.

Varebilerne kører sidelæns

Nyt i produktionen af varebiler er, at kassebilerne kører sidelæns på samlebåndet. For første gang vil man installere en del af de større komponenter gennem bagenden, blandt andet gulv, baglygter og dørbeklædning.

Den nye Crafter vil kunne leveres i 69 forskellige udgaver med totalvægt op til 5,5 ton. Bilen kan rumme op til 18,4 kubikmeter gods. Kun 30 procent af Crafter’erne er standardbiler, resten er specialbyggede.

Bedre markedsposition

Chef og CEO for Volkswagen Truck & Bus, Andreas Renschler, understregede i sin tale, at den nye fabrik giver VW en bedre position i markedet for store varebiler. Før blev Crafter bygget af Mercedes-Benz (sammen med Sprinter), men de to fabrikker har valgt at gå hver til sit. Derfor skulle VW skynde sig med en ny løsning. Det blev fabrikken i Wrzesnia.

Jens Ocksen, formand for bestyrelsen i Volkswagen Poznan, fortalte, at den nye fabrik var bygget med fremtiden for øje, og der blev taget hensyn til miljøet - både arbejdsmiljøet på fabrikken og naturen i lokalområdet. Fabrikken har allerede fået den første pris for miljørigtige bygninger og omgivelser.

Der er blandt andet indkøbt 437 miljøvenlige robotter, ligesom der også er investeret i ny laserteknologi, nye lakeringsprocesser og besparelser på ressourcer som vand.

Den nye fabrik er ikke den største bilfabrik i Polen. Den største er ejet af Fiat, som producerer personbiler i det sydlige Polen. Også Toyota har fabrik i Polen, hvor de produceres motorer. Den er netop blevet udvidet. Og så har Mercedes-Benz meddelt, at de skal til at bygge motorer i Polen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.237