Den nye højhastighedsbane
En 60 km dobbeltsporet elektrificeret bane skal forbinde København og Ringsted.
Projektet omfatter en 60 km lang dobbeltsporet elektrificeret strækning, en ny station i Køge samt tunneler, broer, dæmninger og underføringer.
Færdiggørelse er planlagt til december 2018.
Den nye bane er både til højhastighedstog med max. 250 km/t og tunge godstog, der kan være op til 750 m lange.
På strækningen er banelegemets underbygning allerede færdiggjort. Der er gravet 3.300.000 kubikmeter jord af. Der er fyldt op med stabilt grus, og banelegemet er forsynet med dræn.
Af banelegemets overbygning er de fleste skærver lagt og planeret klar til lægning af sveller og skinner. Det drejer sig om i alt 327.000 kubikmeter skærver. Skærver til Banedanmark er af granit i størrelsen 31,5-50 mm.
- De kommer med skib fra Norge til havnen i Køge oplyser afdelingsleder Carsten Rørby Johansen fra Dansk Specialtransport, som står for transporterne.
- En del af skærverne ankommer med skib til Prøvestenen fra Skotland.
Inden banen kan tages i brug skal sveller og skinner lægges på banelegemets overbygning af planerede skærver. Det skal ske med et "arbejdstog", der er 300 meter langt.
Entreprisen til en værdi af 110 millioner kroner blev vundet af Strukton A/S.
Entreprisen omfatter lægning af 180.000 sveller, 105.000 tons stål til 220 km skinner, 23 sporskifter godkendt til 250 km/t og ballastsupplering med efterfølgende sporjustering, i alt 130.000 kubikmeter skærver. Skinnerne vejer 60 kg pr. løbende meter. Skinnerne ankommer i længder på 120 m. Svellerne hedder S 16, vejer 300 kg og måler 2,5 m i længden. I alt 44.000 tons.
Svellerne er kraftigere end ellers, fordi det er højhastighed. Svellerne støbes som monoblok i forspændt beton med stålwirer på 6,9 mm diameter.