Forsøg med overvågning af lastbiler
Finanslovaftalen mellem Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti indeholder flere tiltag, der har direkte interesse for transportbranchen.
Et af de vigtigste tiltag er, at der skal foregå en automatisk registrering af lastbiler, der kører ind i Danmark, så man har mulighed for at kontrollere, om de foretager ulovlig cabotagekørsel og for at se, om de betaler den danske vejskat (vignet-ordningen).
Rigspolitiet og Vejdirektoratet skal undersøge mulighederne for en forsøgsordning med automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG).
Systemet skal i givet fald indgå i kontrollen af ulovlig cabotagekørsel og herunder kontrol med dokumentation for indgående international tur, målrettet kontrol og efterforskning samt lagring af kørselsmønstre. Videre skal det bruges til kontrol af betalt vejbenyttelsesafgift.
Der er ikke afsat penge af til formålet.
Social dumping
Der afsættes til gengæld knap 150 millioner kroner i alt i 2017 og 2018 til Arbejdstilsynet og SKAT til myndighedernes indsats mod social dumping. Politiets indsats finansieres i politiaftalen.
DTL roser et enkelt parti for indsatsen ved forhandlingsbordet angående social dumping.
- Der er vist ingen tvivl om, at Dansk Folkeparti har kæmpet disse elementer ind i finansloven for 2017, skriver DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en pressemeddelelse.
To små vejprojekter
Finanslovsforliget indeholder to mindre vejprojekter, der altså aftales uden om den store trafikforligskreds.
Den ene er udvidelsen af motorvejen E45 mellem Skanderborg og Aarhus for 524 millioner kroner over de næste fire år.
Afsnittet indeholder en passus om, at man "vil følge trafikudviklingen på E45, herunder særligt strækningen Vejle-Skanderborg".
Der andet projekt er de vestvendte ramper ved Esbjergmotorvejens tilslutningsanlæg 67 ved Vejen Øst. Her vil staten bidrage med 14,4 millioner under forudsætning af lokal medfinansiering.
Havnetunnel og ø-færger
Finansloven afsætter otte millioner til en forundersøgelse af en østlig ringvej i København, bedre kendt som "havnetunnelen".
Desuden skal nedsættelsen af øfærgernes takster fortsætter til og med 2020.
Baneprojekt markant dyrere
Regeringen finder penge til et enkelt projekt fra den store togfond.dk, som Venstre ikke er med i. Det drejer sig om opgradering af jernbanen mellem Hobro og Aalborg. Det koster 114 millioner kroner over tre år.
Samtidig erklærer regeringen, at projektet ifølge Banedanmark er markant fordyret. Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) indkalder togfondspartierne (S, DF, EL, R og SF) til forhandling til foråret.