Europæisk lovgivning skal strømlines
I det kommende år vil Europakommissionen revidere de fælles regler for adgangen til det Europæiske transportmarked for den internationale godskørsel. Det gælder ikke mindst reglerne omkring cabotage, hvor de nuværende uklare definitioner fører til forskellig fortolkning og disproportionale sanktioner i medlemslandene.
- Det er problematisk for transport- og logistikvirksomhederne, at de skal forholde sig til mange forskellige nationale fortolkninger. For eksempel er det meget forskelligt, hvordan medlemsstaterne definerer en cabotagetur, hvilket også understreges af Kommissionens sager mod Danmark og Tyskland. Det har stor betydning for, hvilken lovgivning, der gør sig gældende, siger jurist i ITD Maria Feldberg og tilføjer:
- I forhold til sanktionerne savner disse ofte proportionalitet. Der skal naturligvis være mærkbare sanktioner for forsætlige overtrædelser af lovgivningen, som ved overskridelser af det tilladte antal ture eller antal dage. Til gengæld savner vi proportionalitet ved utilsigtede hændelser, hvor transportøren ellers kan bevise, at transporten har været lovlig. Der begås menneskelige fejl i alle erhverv, men så længe de kun har en formel betydning, bør myndighederne tage hensyn hertil.
I samme ombæring kigger Kommissionen også på de fælles regler om betingelserne for udførelsen af vejtransporterhvervet. Ifølge ITD er der ikke behov for at ændre i det eksisterende regelsæt, men i stedet få ensrettet håndhævelsen og myndighedssamarbejdet.
- Der er som sådan ikke noget i vejen med de eksisterende regler. Problemet er nærmere, at de nationale myndigheder implementerer og håndhæver den europæiske lovgivning forskelligt. Så vi ønsker et bedre samarbejde mellem myndighederne på tværs af grænserne. Derfor har ITD foreslået Kommissionen at fastsætte nogle formelle og specifikke rammer, hvor de enkelte nationale myndigheder har pligt til at reagere på forespørgsler fra andre medlemslande, siger Maria Feldberg.
Kommissionen offentliggør revisionen af adgangen til det europæiske vejtransportmarked i første halvdel af 2017.