Regler for intermodal transport trænger til eftersyn
2017 er det maritime år i EU, så det er ikke overraskende, at Kommissionen vil se nærmere på de lovgivningsområder, der har tilknytning til havet.
Et af disse er kombineret transport, der trænger til et grundigt eftersyn - de nuværende regler har efterhånden 24 år på bagen. Kommissionen anerkender, at reglerne er for komplekse, og at det blandt andet kan føre til uberettigede bøder.
- Lovgivningen for kombineret transport bærer præg af, at der er tale om et ældre regelsæt, som er relativt uklart. Det betyder, at reglerne ofte er vanskelige at håndtere for både myndigheder og transportvirksomheder, så i praksis kører mange efter cabotagereglerne i stedet, forklarer jurist i ITD, Maria Feldberg. Hun fortsætter:
- Derfor bør Kommissionen og de andre EU-institutioner heller ikke se isoleret på kombineret transport, men i stedet se samlet på de forskellige regelsæt, hvis man i fremtiden skal undgå lignende situationer, siger jurist i ITD Maria Feldberg.
Kan løse CO2-problemer
Intermodal transport bliver ofte fremhævet i Europa-Parlamentets transportudvalg som en af løsningerne på transportbranchens CO2-udledning, hvor omdrejningspunktet er overgangen fra landevejen til søen eller banen.
Kommissionens erklærede mål med revisionen er at forbedre produktiviteten og effektiviteten ved at fremme intermodal transport i hele EU.
- Det er vigtigt, at Kommissionen ajourfører vægt og dimensioner, så de passer med intermodal transport. Hvilket blandt andet indebærer, at der ikke bør være begrænsninger i forhold til køretøj og godstype. Vi ønsker også, at al intern transport i EU bliver omfattet, så varer, der oprindeligt kommer fra eksempelvis Kina, men omlæsses til et andet skib i en europæisk havn, kan transporteres inden for reglerne. Det vil for alvor fremme den intermodale transport, siger Maria Feldberg.
Kommissionen offentliggjorde den 7. december en konsekvensanalyse for revisionen af kombineret transport, og man forventer at præsentere forslag til lovændring i sidste halvdel af 2017.