Flere vognmænd tager lærlinge
Mange vognmænd mangler arbejdskraft, især kvalificeret arbejdskraft; men det er ikke lige til at få. Derfor er det vigtigt, at vognmændene tænker mere langsigtet. Det er en god idé at tage lærlinge ind. Det er en investering i fremtiden.
Sådan siger Kurt Rinhack, der er konsulent i vognmandsorganisationen DTL Danske Vognmænd til Transportmagasinet.
Kurt Rinhack er tilknyttet kontoret i Region Midt Nord; men han er også uddannelseskonsulent for DTL på landsplan.
- Vi forsøger at overbevise vognmændene om, at de skal tage flere lærlinge, siger Kurt Rinhack, som glæder sig over, at arbejdet tilsyneladende er begyndt at bære frugt.
- Der er tendenser til, at det bliver indgået flere aftaler, siger han. Jeg hører det fra erhvervsskolerne. De kan godt se, at der er flere, der indgår lærekontrakter. Det er især de helt unge på grundforløbene, hvor skolerne melder om flere optag.
- Det er en glædelig udvikling, men det er bare ikke nok. Vi skal have flere til at lukke dørene op for lærlingene. At skulle lære en person op fra bunden tager tid, og mange vognmænd vil hellere have én, der kan en hel masse fra starten af. Det er dilemmaet, som branchen står i.
- At tage en lærling er en investering, en langsigtet investering, som den enkelte vognmand skal være villig til at starte. Derfor bliver det altid en vurdering hos den enkelte vognmand: Tror man på, at hjulene kører lige stærkt på længere sigt. Det er her, mange vognmænd trækker i land. De ved ikke, hvad de kan tilbyde om to, tre eller fire år.
- Der er dog ingen vej udenom. Der skal flere lærepladser til. Her må vi være bedre til at fortælle vognmændene om de muligheder, der er, siger Kurt Rinhack.
Efteruddannelse helt i top
Mens det kniber med at tiltrække de unge til transportuddannelserne har Kurt Rinhack kun rosende ord til situationen på efteruddannelsesfronten for de voksne.
AMU-systemet har en rigtig god pallette af muligheder, når man som voksen gerne vil efteruddannes, opkvalificeres - eller ganske enkelt have papir på de kundskaber, man har erhvervet sig gennem mange års arbejde.
- De er meget lydhøre hos Transporterhvervets Uddannelser, TUR, når de tilpasser deres kurser. Vi vil gerne rose alle, der sidder med ved bordet, når der skal udvikles nye kurser og uddannelser, siger DTL-konsulenten.
Læs mere i den trykte udgave af Transportmagasinet, hvor der i denne uge er fokus på UDDANNELSE i TRANSPORTBRANCHEN.