Politiet udskriver rekordmange fartbøder
Politiets fotovogne fanger flere fartsyndere end nogensinde før.
Sidste år blev 563.755 bilister blitzet, og det er en stigning på 42 procent fra 2015. I forhold til 2014 er der næsten tale om en tredobling, skriver Jyllands-Posten.
De mange fartsyndere har betydet, at der i 2016 blev udskrevet bøder for 701 millioner kroner, viser en opgørelse fra Rigspolitiet.
Resultatet hænger sammen med, at politiet er gået fra 25 vogne i 2014 til nu 100 fotovogne fordelt over hele landet.
- Resultatet viser, at der fortsat er behov for politiets kontrolindsats på hastighedsområdet, siger Erik Terp, centerchef for Rigspolitiets Nationalt Færdselscenter, til Jyllands-Posten.
Han understreger, at målet er lavere fart.
Hos bilejernes forening, FDM, mener afdelingschef Torben Kudsk, at indsatsen er forfejlet.
En stor del af dødsulykkerne sker på landeveje, men fotovognene holder i byer og på motorveje. Flere fartbøder har ikke forhindret antallet af trafikdræbte i at stige 17-18 procent sidste år, anfører han.
- Vi kan se tydeligt, at fotovogne bliver sat op, hvor folk kører for stærkt, men ikke, hvor man ved, at den høje fart giver ulykker. Det er nemlig først og fremmest på landevejene, at fart er en dræber, siger Torben Kudsk til Ritzau.
Han så gerne, at dansk politi lader sig inspirere fra udlandet.
Her er der ifølge FDM mere fokus på de farlige strækninger. Samtidig skilter man ofte, så bilister bliver klar over, at det kan være farligt at køre for stærkt på netop disse veje.
Trafikforsker og professor Mogens Fosgerau fra DTU er uenig i FDM's kritik. Mere gang i økonomien har betydet flere kørte kilometer og højere fart og dermed flere ulykker og trafikdræbte, påpeger han.
- Vi ved fra Vejdirektoratets målinger, at rigtig mange kører for stærkt. Men skal man så have lov at køre for hurtigt dér, hvor det ikke er så farligt, spørger Mogens Fosgerau og svarer selv i Jyllands-Posten:
- Det er ulovligt at køre for hurtigt. Derfor risikerer man at få en bøde, hvis man gør det. Og så er den ikke længere.
Ifølge Rådet for Sikker Trafik kan de mange fartbøder være med til at skabe en adfærdsændring, vurderer dokumentationschef Jesper Sølund.
- Det er ualmindeligt veldokumenteret, at politiets fartkontroller spiller en meget væsentlig rolle. Hvis folk ikke oplever, at der er en risiko for at blive taget, påvirker det ikke adfærden særlig meget, lyder det fra Jesper Sølund.
Den radikale transportordfører, Andreas Steenberg, finder det vigtigt at få fakta på plads.
- Hvorfor steg antallet af trafikdræbte sidste år? Var det på landevejene? Hvis det er tilfældet, kan FDM da godt have en pointe i, at det er fornuftigt at flytte fotovogne over på landevejene. Trafiksikkerheden er vigtigst, siger Andreas Steenberg.
Venstre vil blitze bilisterne fra faste steder på farlige lokaliteter frem for at bruge de 100 mobile fotovogne i landet.
- Formålet med fartkontrol er at redde menneskeliv. Ikke at få penge i statskassen. Derfor advarede vi kraftigt, da S-R-regeringen i 2015 firdoblede antallet af fotovogne, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
/ritzau/