Mere fleksibel chauffør-efteruddannelse
I transportbranchen er organisationer og myndigheder begyndt at snakke om en tilpasning af EU’s efteruddannelse af chauffører, den såkaldte kvalifikationsuddannelsen, som betyder, at chauffører hver femte år skal have fem dages efteruddannelse.
Uddannelsen har snart kørt i ni år, og organisationerne og fagforbundene er blevet spurgt om deres erfaring med den. Her er ønsket, at uddannelsen gerne må være mere fleksibel og individuel.
Branchen ønsker mere valgfrihed, så det er lettere at tilpasse undervisningen til den type kørsel, de enkelte chauffører har. Det har myndighederne forsigtigt nikket til.
- Vi er slet ikke begyndt at forhandle endnu, men vores ønsker og forespørgsler er blevet behandlet meget positivt og åbent af Trafikstyrelsen, der har ansvaret i forhold til EU og gennemførelsen af uddannelsen, fortæller Kurt Rinhack, der er uddannelseskonsulent hos brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd.
- Vi lægger op til to dages undervisning med obligatorisk stof og tre dage med valgfrit stof. Nu må vi se, om det ønske kan opfyldes.